Als pas afgestudeerde in de toegepaste economische wetenschappen wilde ik in een commerciële functie aan de slag, alleen wist ik niet goed in welke sector of welk bedrijf", legt Ellen Sano uit. Uiteindelijk kwam ze bij TriFinance als consultant terecht. "Dat was een erg goed startpunt van mijn carrière in de financiële sector. Werken in verschillende financiële rollen geeft je een zeer breed zicht op het bedrijfsleven en een goede achtergrond voor wat je daarna doet. Van consultant schoof ik intern door naar een functie in marketing en communicatie." In 2014 stapte ze over naar het nieuwe boekhoudplatform Yuki.
...

Als pas afgestudeerde in de toegepaste economische wetenschappen wilde ik in een commerciële functie aan de slag, alleen wist ik niet goed in welke sector of welk bedrijf", legt Ellen Sano uit. Uiteindelijk kwam ze bij TriFinance als consultant terecht. "Dat was een erg goed startpunt van mijn carrière in de financiële sector. Werken in verschillende financiële rollen geeft je een zeer breed zicht op het bedrijfsleven en een goede achtergrond voor wat je daarna doet. Van consultant schoof ik intern door naar een functie in marketing en communicatie." In 2014 stapte ze over naar het nieuwe boekhoudplatform Yuki. Wat heeft u doen besluiten toch een heel andere richting uit te gaan? ELLEN SANO. "Het grote keerpunt kwam in 2014 toen ik Marc Coppens ontmoette, een van de meest dynamische ondernemers die ik ken. Hij vertelde me dat hij aan iets nieuws werkte, een project dat de wereld van boekhouders, accountants en ondernemers op zijn kop zou zetten. Dat was het begin van Yuki. Ik kende die wereld niet echt, maar het bleek al snel de uitdaging te zijn die ik zocht. Een groeibedrijf, ondernemend en commercieel. In eerste instantie ging ik van start als verkoopmedewerker, vervolgens werd ik salesmanager. Sinds een jaar ben ik de managing director." Hoe belangrijk is het feit dat u een sterke groeier leidt? SANO. "Dat is ontzettend belangrijk. Op het jaarlijkse personeelsfeestje kunnen we onze ontwikkeling goed zien. Elke jaar zijn we met meer en moeten we een grotere locatie zoeken. In het begin gingen we hier om de hoek op café ( lacht). We groeien als kool en een almaar grotere groep met diverse karakters en persoonlijkheden motiveren blijft een dagelijkse uitdaging voor mij. Maar groeien doen we ook door ons aanbod. We implementeren systematisch de allernieuwste technologie. De software die ondernemers gebruiken evolueert ook continu. Dat maakt het allemaal erg dynamisch." U staat nu ongeveer een jaar aan het hoofd van Yuki. Waarop wilt u later worden afgerekend? SANO. "Ik zeg weleens dat het mijn ambitie is boekhouden sexy te maken. We willen de manier waarop ondernemers en boekhouders met hun cijfers omgaan radicaal veranderen. Dankzij onze diensten krijgen ze een beter zicht op hun business, waardoor ze ook sneller slimme beslissingen kunnen nemen. En ook voor de boekhouder heeft ons aanbod grote gevolgen: meer en meer zal hij het profiel van een externe CFO krijgen. Dankzij onze omkadering willen we de manier van werken van bedrijven én boekhoudkantoren aanzienlijk verbeteren. Het grootste en meest vanzelfsprekende boekhoudplatform in België worden, dat is mijn doel." Het bedrijf en de sector kende u al, maar wat sprong u het voorbije jaar het meest in het oog? SANO. "Eigenlijk is dat een trend die ik al drie jaar geleden ontwaarde, een trend die zich het voorbije jaar sterker heeft ontwikkeld. Mensen staan meer open voor vernieuwing, ook in de boekhoudsector. Te lang domineerde het geloof dat men de dingen wel kon uitzingen zoals men dat altijd al had gedaan. Vandaag overheerst het gevoel dat men wel moet bewegen, al was het maar omdat de klant erom vraagt. Ik heb echt het gevoel dat we op een keerpunt staan."