O mega Pharma sleept voor de tweede keer op rij de titel van Oost-Vlaamse Trends Gazellen Ambassadeur in de wacht bij de categorie KMO's. Op basis van de gehanteerde methodologie (zie blz. 54) is de verdeler van voorschriftvrije gezondheidsproducten met hoofdkwartier in Nazareth nog ingedeeld bij de KMO's, maar het is een kwestie van tijd voordat Omega Pharma een kandidaat wordt voor de titel van Ambassadeur bij de grote ...

O mega Pharma sleept voor de tweede keer op rij de titel van Oost-Vlaamse Trends Gazellen Ambassadeur in de wacht bij de categorie KMO's. Op basis van de gehanteerde methodologie (zie blz. 54) is de verdeler van voorschriftvrije gezondheidsproducten met hoofdkwartier in Nazareth nog ingedeeld bij de KMO's, maar het is een kwestie van tijd voordat Omega Pharma een kandidaat wordt voor de titel van Ambassadeur bij de grote bedrijven. Het bedrijf ontpopte zich de voorbije jaren immers tot een Europese speler in zijn niche. Dit jaar deed het bedrijf al vier relatief kleinere overnames, waarbij het ook voor het eerst de Griekse markt betrad. "Daarmee hebben we het gros van de overnames voor dit jaar gerealiseerd. De rest van het jaar integreren we deze overnames," zegt Marc Coucke, chief executive officer (CEO) van Omega Pharma. De omzetdoelstelling van 1 miljard euro in 2005 blijft overeind, ondanks de onverwachte winst- en omzetwaarschuwing van eind vorig jaar - de eerste in de geschiedenis van Omega Pharma. De winst per aandeel voor 2002 klokte af op 2,43 euro in plaats van 2,64 euro (wat nog altijd 50% meer is dan in 2001). Daarnaast ligt een omzetverlaging van 600 naar 580 miljoen euro voor 2002 in het verschiet. Dat is nog altijd +33% op jaarbasis, maar de strategie van Coucke & co. om steeds beter te presteren dan was vooropgesteld ligt aan diggelen. De winstwaarschuwing werd bovendien ongelukkig de wereld ingestuurd, zodat de financiële markten scherp reageerden: de beurskoers verloor meer dan de helft van zijn waarde, al is er ondertussen licht herstel. "Maar dat is niet erg," zegt Coucke. "Een paar jaar geleden was die koersafkalving wel een drama geweest. Nu is de groei van Omega Pharma niet langer afhankelijk van de beurskoers, omdat we voldoende kritische massa bereikt hebben. We runnen een bedrijf, niet een beurskoers. Ik geef toe dat we te veel een financieel imago hebben opgebouwd en te weinig ons industriële project in de verf hebben gezet. Weinigen weten wat we op de Europese markt - dit jaar een omzet van ongeveer 700 miljoen euro - al voorstellen."En die ene grote overname, waar al zolang over gespeculeerd wordt? Coucke: "Die zit in de koelkast, niet in de diepvries. Binnen de zes maanden wordt duidelijk of die er komt of niet."D.K. [{ssquf}]