Iets meer dan een jaar geleden werd Birgit Heymans de marketingdirecteur van Moore Stephens Belgium, inmiddels Moore Belgium. Haar eerste taken waren de naamsverandering te begeleiden en de positionering van de dienstverlener in accounting en consultancy scherp te stellen. Ze ruilde daarmee een functie bij Bio-Planet op de b2c-markt in voor een baan op de b2b-markt.
...

Iets meer dan een jaar geleden werd Birgit Heymans de marketingdirecteur van Moore Stephens Belgium, inmiddels Moore Belgium. Haar eerste taken waren de naamsverandering te begeleiden en de positionering van de dienstverlener in accounting en consultancy scherp te stellen. Ze ruilde daarmee een functie bij Bio-Planet op de b2c-markt in voor een baan op de b2b-markt. Hoe is de overstap verlopen? BIRGIT HEYMANS. "Die is heel natuurlijk gegaan. Mijn eerste opdracht was de rebranding van Moore Stephens tot Moore, een korte en krachtige merknaam. Dat gebeurt op dezelfde manier in de b2b- als in de b2c-sector. Als marketeer vond ik dat heel interessant. De rebranding heeft het hele bedrijf gedwongen na te denken over zijn DNA en zijn kansen."De naamsverandering was internationaal gestuurd, maar de invulling gebeurde land per land. We hebben die vertaalslag samen met onze communicatiepartner LDV United gemaakt. We hadden gewoon het nieuwe logo kunnen overnemen, maar we hebben de gelegenheid aangegrepen om onze positionering te actualiseren. Dat hebben we met projectgroepen gedaan. Het heeft geleid tot een nieuw enthousiasme bij de medewerkers en bij de klanten. "Het is goed op zo'n moment duidelijk te specificeren wie we zijn, wat we doen en wie onze doelgroep is. We ondersteunen ondernemingen in de midmarket. We zijn een klankbord en een compagnon de route voor die werknemers. Wij ontzorgen ondernemingen. Dat uit zich in de nieuwe baseline: 'The Company's Companion'. "Vanaf 9 september mocht nergens in onze tien kantoren nog een oud logo te vinden zijn. Dat ging tot en met de balpennen en de glazen. Tegen die tijd moest ook een volledig nieuwe website zijn gebouwd." Dat was waarschijnlijk heel veel werk? HEYMANS. "Inderdaad. Maar we hebben dat met veel enthousiasme gedaan. We hebben met een gemotiveerd team stevig doorgewerkt en het is ons gelukt. Daarna hebben we ons gebogen over het langetermijnmarketingplan. De positionering zat goed en de uitdaging was verder te werken aan onze naamsbekendheid, onder meer door sponsoring - bijvoorbeeld van de Trends Gazellen - eigen evenementen en online. We hebben veel kennis op veel domeinen en we zetten in op contentmarketing. De bedoeling is gepersonaliseerde content te bieden op basis van de voorkeuren van de klanten." Wat betekent de coronacrisis voor u? HEYMANS. "We zijn nu tien dagen in lockdown. Ik sta ervan versteld hoe veerkrachtig flexibel de mensen werken. We hebben de ommezwaai naar thuiswerken zonder slag of stoot gemaakt. Ik heb respect voor wat onze IT-afdeling heeft gerealiseerd. De crisis heeft een grote impact op onze klanten en we zien dat als een kans om er meer dan ooit voor hen te zijn. We hebben een communicatiemolen op gang gebracht in ons team. We berichten de klanten dagelijks over de problemen waarmee ondernemingen in deze tijden te maken krijgen. We blijven voortdurend in contact met hen en tonen dat we er voor hen zijn. We moeten nu onze positionering waarmaken. Wij zullen een vertraging in de groei zien, maar we zijn een gezond bedrijf dat tegen een stootje kan."