Sinds een goed jaar leidt Philippe De Wulf VO Citizen, het bureau van VO Communications dat is gespecialiseerd in communicatie naar de burger en vooral werkt voor overheden rond thema's als duurzaamheid, mobiliteit, inclusie en diversiteit. VO Communications won de Positive Impact Agency of the Year Award, onder meer door zijn duurzaamheidsaanpak. "We houden de impact van alle projecten zo laag mogelijk", zegt De Wulf. "Voor evenementen hebben we een circular event toolkit opgezet die we in samenwerking met onze klanten gebruiken. Een evenement heeft veel impact op de leefomgeving, onder meer door het afval dat het met zich bren...

Sinds een goed jaar leidt Philippe De Wulf VO Citizen, het bureau van VO Communications dat is gespecialiseerd in communicatie naar de burger en vooral werkt voor overheden rond thema's als duurzaamheid, mobiliteit, inclusie en diversiteit. VO Communications won de Positive Impact Agency of the Year Award, onder meer door zijn duurzaamheidsaanpak. "We houden de impact van alle projecten zo laag mogelijk", zegt De Wulf. "Voor evenementen hebben we een circular event toolkit opgezet die we in samenwerking met onze klanten gebruiken. Een evenement heeft veel impact op de leefomgeving, onder meer door het afval dat het met zich brengt."Voor de communicatie hebben we een meter geïnstalleerd. We meten alles tijdens een actie. Dankzij onze impacttool hebben we een gedetailleerd overzicht van elk project. De CO2-uitstoot compenseren we door te investeren in duurzame projecten. Dat deden we al in Zuid-Amerika en Zuid-Afrika, maar nu ook in België." Eind 2021 kon VO in samenwerking met PlantC 536 ton koolstofuitstoot vermijden in Wallonië door bij te dragen aan de aanplanting van 3.136 bomen. "We zetten ook meer en meer in op inclusiviteit. Er is zoveel diversiteit in onze samenleving, dat een boodschap op verschillende manieren kan worden begrepen." VO Citizen is van een afdeling naar een aparte entiteit gegaan. Hoe is het afgelopen jaar verlopen? DE WULF. "Goed. We hebben ons team verstevigd en iedereen weet in welke richting we willen gaan. Maar we hebben de covidcrisis gehad en nu is er de oorlog in Oekraïne. Daardoor staat er bij de opdrachtgevers druk op de budgetten. We moeten hetzelfde met minder doen. Onze kosten stijgen ook. De uitdaging is om heel creatief te zijn. We moeten ons constant heruitvinden en openstaan voor creativiteit en de nieuwe media. Met de klassieke media kunnen we niet meer alle doelgroepen bereiken." Willen overheden meer communiceren met de burger? DE WULF. "Ja. Er is transparantie en authenticiteit nodig. Hoe dichter je bij de burger wilt staan, hoe meer je moet uitleggen. Je moet de drempels verlagen en de taal van de doelgroep spreken." Groeit de concurrentie in uw marktsegment? DE WULF. "De klassieke bureaus gaan ook in op openbare aanbestedingen. Maar het grote verschil is dat wij weten hoe het er achter de schermen toe gaat. We weten op welk niveau duurzaamheid en inclusie belangrijk zijn en denken 360 graden mee. Het gaat niet enkel om klassieke communicatiecampagnes, maar ook om gedurfde zaken op het terrein. We werken niet exclusief voor publieke organisaties, maar ook voor bedrijven als het gaat om duurzaamheid en inclusie." U zei vorig jaar dat de manier van op kantoor werken herdacht moest worden. Hoe is dat geëvolueerd? DE WULF. "We komen alweer enkele maanden naar kantoor, maar niet voltijds. Ook de klanten verplaatsen zich minder en wij gaan minder naar de klanten. Veel externe vergaderingen gebeuren online. Maar het is toch leuker elkaar weer in het echt te zien. Als je samenkomt, ben je misschien minder productief, maar wel veel creatiever."