Onmiddellijk na zijn ingenieursstudies aan de KU Leuven ging Benny Moonen aan de slag bij het toenmalige Siemens Atea in Herentals als software-ingenieur in het centrum voor onderzoek en ontwikkeling voor mobiele telefonie. Vanaf 1999 stond hij aan de wieg van het wereldwijde Center of Competence voor mobiele datacommunicatie en data-applicaties van Siemens voor 2G, 2.5G en 3G.
...

Onmiddellijk na zijn ingenieursstudies aan de KU Leuven ging Benny Moonen aan de slag bij het toenmalige Siemens Atea in Herentals als software-ingenieur in het centrum voor onderzoek en ontwikkeling voor mobiele telefonie. Vanaf 1999 stond hij aan de wieg van het wereldwijde Center of Competence voor mobiele datacommunicatie en data-applicaties van Siemens voor 2G, 2.5G en 3G. "Ik was als solution architect dagelijks betrokken bij de technologie en de consumentendiensten die tien jaar later gangbaar werden in de smartphones", stelt hij. "Eind 2003 werd ik productmanager voor de mobiele instantmessaging- en chatdiensten van Siemens voor de wereldmarkt. In 2007 maakte ik de overstap naar Devoteam. Dat gebeurde in het kader van een outsourcing. Ik was er verantwoordelijk voor de opstart van de telecom- en mediabusiness in België. Eerst als businessdevelopmentmanager, vervolgens als salesmanager. In 2012 werd ik benoemd tot operationeel directeur van Devoteam België." Enkele jaren later werd hij algemeen directeur. Dat is inmiddels ongeveer een jaar geleden. Als u terugblikt op dat eerste jaar als algemeen directeur, wat is het eerste waar u aan denkt? BENNY MOONEN. "De weg die we ingeslagen zijn, wordt onverminderd voortgezet. Wij profileren ons als dé partner op het gebied van digitale transformatie, en op dat domein zijn enkele interessante ontwikkelingen gebeurd. De onderneming kende een echte doorbraak op de Belgische markt. Onze visibiliteit nam ook stelselmatig toe." Wat ziet u als de grootste hinderpalen? MOONEN. "Ik zie twee hinderpalen. Een eerste punt - herkenbaar voor velen - is het vinden van voldoende juiste mensen. De lat ligt nu eenmaal hoog. We hebben behoefte aan multidisciplinaire medewerkers, mensen die ook over voldoende zachte vaardigheden beschikken. Ze vinden en ze opleiden is een permanent aandachtspunt. Op een meer organisatorisch niveau is het essentieel dat we evolueren van een generalist naar een specialist." Hoe schat u de toekomst in? MOONEN. "We zijn vorig jaar met ongeveer 13 procent gegroeid. Er kwam 20 voltijdse equivalenten bij. Dat hadden er meer kunnen zijn, maar ook minder. Eigenlijk zitten we met onze resultaten perfect op schema. Nu komt het erop aan de strategie die we volgen permanent te implementeren. We moeten blijven groeien, maar anderzijds ook uit het vaarwater kunnen blijven van grote offshorespelers." Zit voor ons een tevreden algemeen directeur? MOONEN. "Absoluut. Ik ben me ook bewust van het voordeel al zo lang in dit bedrijf actief te zijn. Sommige medewerkers ken ik al twintig jaar. We hebben heel wat extra mensen aangetrokken, wat ik een belangrijke ontwikkeling vind. Het bewijst dat we mensen kunnen overtuigen voor ons te werken. Uiteindelijk ben je als CEO altijd een soort ambassadeur. Wat je doet en de beslissingen die je neemt, zijn ook ingrijpender dan wat je als operationeel directeur doet."