‘We maakten moeilijke keuzes’

Laurent Henaux leidt sinds begin vorig jaar de Belgische tak van het Japanse farmabedrijf Takeda, dat in 2018 het Vlaamse biotechbedrijf TiGenix overnam. De Fransman kreeg de taak de integratie van de Belgische activiteiten van Shire te orkestreren. Takeda, een van de oudste farmabedrijven ter wereld, nam het Iers-Amerikaanse farmabedrijf Shire begin vorig jaar over voor 53 miljard euro. Die overname maakte van de groep een wereldwijde toptienspeler. Henaux is onverbloemd opgetogen over de kans die hij kreeg opnieuw aan de slag te gaan in ons land, waar hij eerder in zijn loopbaan al ongeveer acht jaar actief was.

Wat doet Takeda?

LAURENT HENAUX. “Takeda wil de marktleider zijn in gastro-enterologie (maag- en darmziekten, nvdr) en in behandelingen tegen zeldzame ziekten en bloedkankers. Onze producten zijn amper bekend en het is misschien goed dat u ze niet kent, want het gaat over heel ernstige ziektes. Veruit ons belangrijkste product heet Entyvio, tegen ontstekingsziekten van de darmen, zoals de ziekte van Crohn.”

Hoe staat het met de integratie van Shire?

HENAUX. “We zitten nu samen in Zaventem. Het vergt veel tijd, onder meer om de juridische entiteiten en de IT-systemen te integreren. Er waren ook administratieve obstakels en we hebben moeilijke menselijke keuzes moeten maken. Maar iedereen verwachtte een moeilijker parcours. Samen vormen we een bedrijf met bijna 200 miljoen euro omzet en 120 mensen. We hebben ook een fabriek geërfd met 1200 werknemers in Lessen. Die produceert voor de hele wereld medicijnen op basis van een derivaat van bloedplasma. Die belangrijke activiteit versterkt de aanwezigheid van Takeda in België.”

Wat blijft over van TiGenix?

HENAUX. “TiGenix is overgenomen voor zijn kennis van stamcelbe- handelingen. Die kennis blijft bestaan binnen Takeda. Het belangrijkste product in die portfolio is Alofisel. Dat is beschikbaar in diverse Europese landen, maar nog niet in België. We hopen dat het over acht à twaalf maanden hier beschikbaar zal zijn. De goedkeuring krijgen om innoverende medicijnen op de markt te brengen, is een uitdaging.”

Wat zijn uw prioriteiten?

HENAUX. “De integratie afronden, en Takeda zichtbaarder maken en het de bekendheid bezorgen die het verdient. Daarom hebben we een partnerschap gesloten met het Belgisch olympisch team. Die bekendheid is belangrijk voor het aantrekken van talent. Maar ik wil vooral ook tijd en energie investeren in het debat over hoe het gezondheidszorgsysteem innovaties kan blijven betalen. Zeker als wereldleider in medicijnen tegen zeldzame ziektes belangt ons dat aan. Vooral omdat er almaar meer van die innovatieve behandelingen voor een klein aantal patiënten aankomen.”

Zou u zonder de overname van Shire nog in Frankrijk werken?

HENAUX. “Geen idee. Het was hoe dan ook een kans om terug te keren naar België, dat ik apprecieer voor zijn levenskwaliteit én zijn chocolade ( lacht). Mijn vrouw en ik zijn hier gelukkig. We hadden veel inspanningen gedaan om ons te integreren, en we hadden Nederlands geleerd. Ik denk dat mijn niveau aanvaardbaar is, voor een Fransman ( lacht). Politiek is het een complex land, maar de Belgen tonen toch een openheid van geest en de wil om oplossingen te zoeken voor hun problemen.”

Onze producten zijn amper bekend en het is misschien goed dat u ze niet kent

Laurent Henaux

Is: algemeen directeur Takeda België

Vrije tijd: tennis, fietsen, hardlopen, skiën, zeilen, rugby

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content