In 2014 bedroeg het geconsolideerde nettoresultaat van WDP 67,3 miljoen euro. In 2015 deed het beursgenoteerde bedrijf met 90,9 miljoen euro nog een pak beter. Het doel van WDP was een vastgoedportefeuille van 2 miljard euro tegen eind 2016. "Door een uitzonderlijk jaar hebben we dat resultaat al eind 2015 behaald", zegt CEO Joost Uwents. "Daarom hebben we onze plannen bijgesteld en mikken we nu op 3 miljard euro voor 2020."
...

In 2014 bedroeg het geconsolideerde nettoresultaat van WDP 67,3 miljoen euro. In 2015 deed het beursgenoteerde bedrijf met 90,9 miljoen euro nog een pak beter. Het doel van WDP was een vastgoedportefeuille van 2 miljard euro tegen eind 2016. "Door een uitzonderlijk jaar hebben we dat resultaat al eind 2015 behaald", zegt CEO Joost Uwents. "Daarom hebben we onze plannen bijgesteld en mikken we nu op 3 miljard euro voor 2020." WDP is niet van plan daarvoor andere regio's of segmenten aan te boren. "We hebben het geluk toeleverancier te zijn voor de logistieke sector, die sterk aan belang wint. Op een krimpende markt, zoals die van de Brusselse kantoren, mag je nog de beste zijn, het is moeilijk resultaten neer te zetten", zegt Uwents. "We blijven logistiek vastgoed verhuren in de Benelux, Noord-Frankrijk en Roemenië." Tussen de Randstad in Nederland, het Ruhrgebied in Duitsland en de regio van Parijs, biedt de Benelux toegang tot een van de grootste consumptiebekkens ter wereld. De logistieke sector kent bovendien een boost door de hogere eisen van consumenten en de wetgever. De e-commerce, maar ook de wil om kleiner en sneller beleverd te worden, verleggen de prioriteit bij logistieke ondernemingen van voorraadrotatie naar een snelle levering. Daarnaast zijn er nog wettelijke eisen die bijvoorbeeld farmabedrijven verplichten hun producten in aparte magazijnen op te slaan. Die factoren werden in 2015 nog versterkt door de lage rente. Bovendien begonnen bij WDP de investeringen van 2014 pas in 2015 volop te renderen. De resultaten van 2015 werden goed onthaald door de analisten. De beurskoers steeg boven 80 euro en eind maart haalde de logistieke vastgoedgroep 60 miljoen euro op via een private plaatsing van obligaties. "Die uitgifte bevestigt het vertrouwen van de investeerders in onze onderneming en het nieuwe groeiplan voor de periode 2016-2020", klonk het. WDP verwacht geen directe impact van de tolheffing voor vrachtwagens, die op 1 april inging. "Maar de locatie zal belangrijker worden", voorspelt Joost Uwents. Traditioneel speelden de afstanden in het kleine België amper een rol voor de totaalprijs. Maar nu de transportkosten met 8 procent toenemen, moeten bedrijven meer nadenken over de inplanting. Zo wordt multimodaliteit volgens de CEO een belangrijke factor. De nabijheid van water en het spoor zal zich voortaan in de kostprijs van het vastgoed weerspiegelen. Eind deze maand levert WDP aan het Kluizendok aan de Gentse haven het nieuwbouwmagazijn WDPort of Ghent op (10 miljoen euro voor ruim 20.000 vierkante meter), voor de logistieke reus Distrilog, waarmee WDP op verschillende sites samenwerkt. "De nabijheid van de container- en trainterminals is ook hier een groot voordeel", zegt Uwents. Maar de klassieke logistieke regio's behouden hun troeven. "Wie fast moving consumer goods levert aan de retailers, zit goed rond Willebroek, terwijl een Europees distributiecentrum beter in de provincies Luik en Limburg is gevestigd. Tussen Charleroi en Rijsel vind je bedrijven die zowel de Franse als de Belgische markt bedienen, en in de buurt van Breda en Roosendaal bedrijven die leveren aan de Nederlandse en de Belgische markt." Simon Van Dorpe"Op een krimpende markt, zoals die van de Brusselse kantoren, mag je nog de beste zijn, het is moeilijk resultaten neer te zetten"