"Het was een slechte timing om met een start-up te beginnen", zegt Xavier Corman over zijn geesteskind My-Stand.com, waar hij een jaar geleden aan begon te werken. Dat is een digitaal platform dat de brug slaat tussen standenbouwers en bedrijven die wensen deel te nemen aan een beurs of een expo. "Wanneer we de organisatoren contacteren van evenementen die in de herfst staan gepland, dan weigeren ze te zeggen of de beurs zal plaatsvinden", zegt Corman, die al aan het hoofd stond van verschillende start-ups en scale-ups. "Sommigen hebben hun beurs al met een of twee jaar uitgesteld."
...

"Het was een slechte timing om met een start-up te beginnen", zegt Xavier Corman over zijn geesteskind My-Stand.com, waar hij een jaar geleden aan begon te werken. Dat is een digitaal platform dat de brug slaat tussen standenbouwers en bedrijven die wensen deel te nemen aan een beurs of een expo. "Wanneer we de organisatoren contacteren van evenementen die in de herfst staan gepland, dan weigeren ze te zeggen of de beurs zal plaatsvinden", zegt Corman, die al aan het hoofd stond van verschillende start-ups en scale-ups. "Sommigen hebben hun beurs al met een of twee jaar uitgesteld." Wat is dan nog de bestaansreden van My-Stand.com? XAVIER CORMAN. "We krijgen inderdaad zeer weinig vragen. Maar als ik er niet meer in zou geloven, was ik ermee gestopt. We moeten geduldig zijn. Vroeg of laat zullen de evenementen opnieuw opstarten. We hebben onze maandelijkse cashburn berekend en My-Stand.com kan nog een tijdje verder. Ik had gehoopt dat het seizoen van de beurzen in mei-juni opnieuw zou opstarten, maar we kunnen wachten tot in de herfst." Hebt u zichzelf besparingen opgelegd? CORMAN. "Ik word niet betaald en hetzelfde geldt voor de commercieel verantwoordelijke. Medewerkers zijn niet voltijds aan de slag. We hebben van de rustige periode gebruikgemaakt om onze SEO ( search engine optimization) te ontwikkelen. Die moet ervoor zorgen dat we ons op een gepaste manier kunnen positioneren op internet, zodat bedrijven en organisatoren sneller bij ons terechtkomen. Samen met onze freelancers hebben we landing pages aangemaakt voor specifieke beurzen. Het aantal bezoekers neemt toe, wat bewijst dat er interesse is voor ons businessmodel. Al komen vooral exposanten bij ons terecht zonder te weten of de expo waar ze aanwezig willen zijn, zal plaatsvinden. Maar het is beter dan niets. In afwachting van de heropstart proberen we bedrijven op een andere manier aan ons te binden." Hoe doet u dat concreet? CORMAN. "We hebben een onlinetool ontwikkeld die de rentabiliteit van de deelname aan expo's analyseert. Op basis van een vragenlijst kunnen exposanten of kandidaat-exposanten beslissen of ze deelnemen aan een evenement. Het is niet onze kernactiviteit, maar de tool verhoogt onze naambekendheid. Op basis van de antwoorden hebben we onze aanpak wat bijgestuurd. De nadruk lag aanvankelijk op de tijdswinst door exposanten en standenbouwers snel met elkaar in contact te laten komen. Maar we merken dat toegevoegde waarde en kostenbesparingen ook een rol spelen. "My-Stand.com belooft ook nog altijd dat het de exposanten richting goede standenbouwers kan loodsen, die bekend zijn om hun goede dienstverlening. Daarnaast willen we ook weten hoe solvabel ze zijn. Dat is belangrijk nu, want veel standenbouwers hebben het water aan de lippen. Het is niet de bedoeling dat een bedrijf dat dit najaar eindelijk aan een expo deelneemt, niet aanwezig kan zijn omdat de standenbouwer failliet is gegaan."