“We kunnen nog veelmeer doen”

Het is af te lezen aan de beurskoers, die op tien maanden zowat verdrievoudigd is: Computer Associates is aan een transformatie bezig, zeker in België.

C omputer Associates Belux ( CA) is minder snel veranderd dan hij had verhoopt, bekent country manager Alain Stas (39). De vijftalige Luikenaar met Genkse roots kijkt uit over de waterpartijen rond CA’s nieuwe zetel in de Corporate Village, vlakbij de luchthaven van Zaventem. Visibele ruimtes van staal en glas, die fel contrasteren met het vroegere anonieme beton op de Woluwelaan. Dat hij nog meer verandering had gewild, zegt meer over zijn eigen ambitie dan over Computer Associates. “Ik blijf mezelf constant meten, ik schrijf alles op wat ik die week heb gedaan en dan vraag ik me af: wat is de logica? Soms laat je je dwingen door operationele zaken. Afstand nemen is belangrijk.”

Stas gelooft in opleiding en managementtraining. “De eerste 100 dagen heb ik het talent binnenshuis opgespoord, en dan een aantal mensen aangeworven van buiten het bedrijf. Ik geloof niet dat de mensen van buiten beter zijn, maar hier en daar misten we expertise. Dries Cuypers, de nieuwe marketingdirecteur, komt van bij Oracle. Paul Boesmans, een veteraan van bij BusinessObjects en Cognicase, is sales manager voor ‘mainframe’ en ‘information management’. SvenVerbeken van bij Sun is education manager. Ik zoek altijd mensen die een stap vooruit zetten,” zegt Stas.

Computer Associates (16.000 werknemers, 3,12 miljard dollar omzet) is onder stichter Charles Wang, die vorig jaar is vertrokken, groot geworden door overnames. “CA komt van een fusie- en acquisitiemodus, waarin weinig vertrouwen was,” zegt Stas. “In zo’n fusiebedrijf ken je je medewerkers niet.” Onder chief executive officer (CEO) SanjayKumar is dat omgeslagen. In het jongste jaar heeft CA geen enkele grote acquisitie meer gedaan. Daardoor heeft het management meer aandacht voor de klant, die altijd al wantrouwig stond tegenover de acquisitiepolitiek. De 1200 producten – voor activabeheer, beveiliging, opslag enzovoort – zijn onder zes merken gebracht en technisch geïntegreerd. Er is nu één ontwikkelings-, verkoop-, support- en opleidingsorganisatie. Een gemeenschappelijke bedrijfscultuur moet de lappendeken van de fusiebedrijven vervangen. De agressieve boekhoudmethodes zijn bijgestuurd, de contracten met de klanten versoepeld. Stas: “Ik denk dat er intern een goede oefening is gebeurd.”

CA is teruggegaan naar een landenorganisatie met ruimte voor lokale managers. Het is één van Stas’ ambities om België binnen CA weer op de kaart te plaatsen. Eén van de manieren is de oprichting van een multilandenteam voor de Europese instellingen. “We hebben al business bij de Europese Unie, maar ik denk dat we veel meer kunnen doen,” zegt Stas, wiens bedrijf ook diensten levert, zoals projectmanagement voor de Kruispuntbank van Ondernemingen..

Hoe waren de cijfers? “De markt is aan het veranderen. De informatica is minder een concurrentieel voordeel. De budgetbeperkingen hebben het ons niet gemakkelijk gemaakt,” aldus Stas. Desondanks is België met 7,5 % gegroeid tot bijna 41 miljoen euro omzet, weliswaar met een licht lagere tewerkstelling van 97 man, na een vereenvoudiging van de verkoopkanalen. “Toen ik aankwam, hoopte ik op 5 % groei. Maar het had dus nog beter kunnen zijn,” glundert Alain Stas. “En ja, in België zijn we zeer winstgevend.”

B.L.

“Ik blijf mezelf

constant meten.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content