‘We kampen met een gebrek aan geloofwaardigheid’

© Kris van Exel

Volgens Johan Portier van LeasePlan België zit de leasingsector in volle transformatie. De veertiger stoomt zijn team klaar om volop in te zetten op de mobiliteitstrends van de toekomst. Zo heeft het leasingbedrijf tegen 2030 onder meer de ambitie om een emissievrije vloot te beheren.

Op de parking van LeasePlan België in Zaventem hangen drie elektrische wagens aan de stekker. Een minderheid. Voor het totale wagenpak in Vlaanderen is dat niet anders. Volgens cijfers van Febiac werden vorig jaar 1529 nieuwe elektrische wagens in Vlaanderen ingeschreven, 975 door bedrijven en 554 door particulieren. Met die bescheiden cijfers haalden de elektrische wagens een marktaandeel van 0,5 procent in 2016. Als we er de wagens op gas en de plug-in hybrides bijtellen, komen we aan een volume van 9126 milieuvriendelijke wagens, of een marktaandeel van 2,9 procent. De Vlaamse regering wil dat er tegen 2020 honderdduizend milieuvriendelijke wagens rijden, waarvan 60.000 elektrische. Om de markt te overtuigen, voorziet Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open Vld) nu ook in premies tot 4000 euro voor privépersonen die een elektrische wagen leasen.

Dat klinkt als muziek in de oren van Johan Portier, de topman van LeasePlan België en Luxemburg. Hij ziet zijn markt in de toekomst meer en meer opschuiven naar elektrische voertuigen en naar private lease. Volgens Portier zit de groei van de toekomst precies in die twee segmenten. LeasePlan beheert 1,7 miljoen voertuigen. De vloot van de groep steeg in 2016 met 8 procent. De wereldwijde omzet groeide met 3 procent naar 9,2 miljard euro. De nettowinst kwam uit op 425,5 miljoen euro. In België is LeasePlan een van de grotere spelers met 225 werknemers en een wagenpark van meer dan 50.000 voertuigen.

Hoe was 2016 voor LeasePlan België?

JOHAN PORTIER. “Het was een heel mooi jaar. We draaiden een omzet van 466 miljoen euro en een nettowinst van bijna 32 miljoen. In Luxemburg halen we een omzet van 86 miljoen en een nettoresultaat van 3 miljoen euro. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn we gegroeid met bijna 5 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar. We doen het goed, al zitten we in volle transformatie. Onze nieuwe eigenaars – een consortium van investeerders – hebben een nieuwe strategie uitgetekend. We zijn actief in 32 landen, we evolueren van 32 huizen in 32 landen naar één huis met 32 kamers.

“We bundelen de krachten om dingen te doen die we nog niet hebben kunnen doen. LeasePlan België & Luxembourg heeft lokaal niet de IT-kracht of de investeringsbudgetten om voor al onze klanten nieuwe mobiliteitsoplossingen te bedenken en te produceren. Daarvoor hebben we een ruimere schaal nodig.”

Over welke soort oplossingen hebt u het?

PORTIER. “Onze CEO, Tex Gunning, wil tegen 2030 een emissievrije vloot hebben. Dat lukt alleen als wij de elektrische wagen of alternatieven pushen. Dat betekent ook actief deelnemen aan de ontwikkeling van laadinfrastructuur. LeasePlan zet daarvoor een competentiecentrum op in Amsterdam.

“Een ander voorbeeld is ons partnership met Uber in Europa. Mensen gaan meer en meer individuele keuzes maken in mobiliteit. Als leasingbedrijf moeten we flexibele diensten aanbieden en dat vergt investeringen in digitalisering, automatisering en het uitdenken van een nieuw verdienmodel. Al die nieuwe diensten ontwikkelen in elk land afzonderlijk, dat is onwerkbaar.

“De nieuwe internationale benadering is ook nodig om te werken aan de duurzaamheid van onze business. Als we willen blijven bestaan, moeten we een schonere business worden.”

In welk domein zal LeasePlan België internationaal het voortouw nemen?

PORTIER. “We delen straks misschien een competentiecentrum met Nederland voor private lease. We hebben al relevante ervaring opgedaan. LeasePlan is al meer dan 54 jaar actief op de bedrijvenmarkt, nu moeten we leren met de consument om te gaan. We gaan naar een nieuw evenwicht tussen b2b en b2c.”

Hoe belangrijk is het b2c-segment voor uw business?

PORTIER. “We spreken over een kleine 3000 contracten op een totaal van 50.000. De consument zal voor ons een heel belangrijke eindklant worden.”

Is de b2b-markt verzadigd?

PORTIER. “Volgens Febiac en Renta zijn er in de eerste drie maanden van dit jaar netto 15.000 leasewagens bij gekomen. Die markt zit dus niet op zijn limiet. De b2b-markt evolueert fel. Mensen willen niet alleen een bedrijfswagen, ze willen ook een alternatief. Dat is het maatschappelijke debat vandaag, we zijn er nog niet uit.”

Gaan de salariswagens eruit?

PORTIER. “Of die er volledig uitgaan, weet ik niet. Het fiscale statuut van de salariswagen zal in de komende tien jaar wel veranderen, maar wat het zal worden is moeilijk te zeggen. Het studiewerk van SD Worx gaat in de richting van een vrije keuze om al dan niet de bedrijfswagen te houden, gekoppeld aan het inbrengen van kilometerkosten van de privéwagen. Het is afwachten of dat voorstel er komt.”

De federale regeringspartijen zitten niet op één lijn over het mobiliteitsbudget. Het lijkt ‘cash for cars’ te worden?

PORTIER. “Ik ben blij dat de sociale partners niet opteren voor ‘cash for cars‘, maar kiezen voor het echte mobiliteitsbudget. Mobiliteit moeten we oplossen met mobiliteitsoplossingen en niet met cash. Maar in de politiek is daar geen eensgezindheid over. Het is vreemd dat het beleid niet naar onze sector luistert, terwijl een groot stuk van de oplossing wel bij ons te vinden is. Het debat wordt heel vaak verengd tot de bedrijfswagen. Mensen die vandaag met een bedrijfswagen rijden, gaan die straks massaal overstappen naar iets anders? Staan die voor hun plezier in de file? Vaak toch niet. Het zijn niet alleen bedrijfswagens die staan aan te schuiven. We moeten het bredere debat voeren en dat gebeurt niet. Dat heeft voor een stuk te maken met het gebrek aan geloofwaardigheid. Men denkt dat wij alleen redeneren vanuit een commerciële reflex. Maar die fase zijn we al lang voorbij.”

Kan het mobiliteitsbudget de negatieve effecten van de bedrijfswagen counteren?

PORTIER. “We hebben geen keuze, er moet iets aan onze mobiliteit gebeuren. Het mobiliteitsbudget zou het gedrag van de mensen moeten kunnen beïnvloeden. Let wel, mobiliteit is complex en er zijn geen simplistische oplossingen. Met een mobiliteitsbudget moet je tot een werkbare oplossing komen die verschillende modi combineert.”

Hoe ziet u de mobiliteit van de toekomst evolueren?

PORTIER. “De bal wordt vaak naar onze sector gespeeld, maar zo werkt het niet. Het is een samenspel van drie partijen: de dienstverleners zoals LeasePlan, de overheden die incentives kunnen organiseren en de klanten, zowel bedrijven als consumenten. We zitten met z’n drieën in het bad.

“Wij trekken zeer duidelijk de kaart van de elektrische voertuigen. We willen daarin investeren om tegen 2030 tot een emissievrije vloot te komen. Verschillende steden leggen vandaag al strenge normen op. Singapore wil tegen 2025 geen wagens meer. Het landschap verandert.”

Hoeveel van uw 50.000 wagens rijden elektrisch?

PORTIER. “Vandaag is dat nog zeer bescheiden, het gaat om 1 procent. We staan aan het begin van die beweging.”

Zullen er de komende jaren voldoende elektrische modellen beschikbaar zijn?

PORTIER. “De grote merken zoals Volkswagen, BMW en Mercedes komen met nieuwe modellen. Constructeurs zijn hard aan het werk om de autonomie te vergroten en de oplaadsnelheid van de batterijen te versnellen. En dan is er nog de uitdaging van de laadinfrastructuur. In de ideale wereld kun je even snel laden als je nu kunt tanken. Maar zo ver zijn we nog niet. De elektrische wagens brengen nieuwe uitdagingen en nieuwe kansen, ook voor de leasemaatschappijen. Wagens kunnen elektriciteit opslaan en afstaan aan het net. Het verdienmodel wordt helemaal anders.”

Een andere evolutie is de doorbraak van de app-economie rond autodelen en Mobility as a Service (MaaS). Hebt u daar al een aanbod voor?

PORTIER. “We hebben autodelen heel hoog op de agenda gezet. We hebben met SwopCar in Luxemburg een autodeelplatform voor bedrijven. Dat kent succes. Medewerkers die geen bedrijfswagen hebben, kunnen gebruikmaken van SwopCar. In een volgende stap zullen we SwopCar mogelijks ook openstellen voor particuliere gebruikers. De wereld is zeer snel aan het veranderen.”

Kurt De Cat, fotografie Kris van Exel

“Mobiliteit moeten we oplossen met mobiliteitsoplossingen en niet met cash”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content