Marketingdirecteur en lid van het directieteam van Mediahuis' prijkt sinds een jaar op het visitekaartje van Dries Vereecke. Hij kan terugblikken op een apart jaar. "Vanaf het begin van de coronacrisis was het belangrijk om mensen correct te informeren over de nieuwe wereld waarin ze leefden", zegt Vereecke. "Doordat mensen veel vragen hadden over de nieuwe situatie is het gebruik en de relevantie van onze media enorm toegenomen. Onze digitale platformen werden veel vaker bezocht, en ook het aantal abonnementen op al onze titels steeg significant. We hebben een heel sterk jaar achter de rug."
...

Marketingdirecteur en lid van het directieteam van Mediahuis' prijkt sinds een jaar op het visitekaartje van Dries Vereecke. Hij kan terugblikken op een apart jaar. "Vanaf het begin van de coronacrisis was het belangrijk om mensen correct te informeren over de nieuwe wereld waarin ze leefden", zegt Vereecke. "Doordat mensen veel vragen hadden over de nieuwe situatie is het gebruik en de relevantie van onze media enorm toegenomen. Onze digitale platformen werden veel vaker bezocht, en ook het aantal abonnementen op al onze titels steeg significant. We hebben een heel sterk jaar achter de rug." Was er ook een keerzijde? DRIES VEREECKE. "De belasting op onze teams is enorm toegenomen. Ons bedrijf en zeker onze redacties hebben zich bijzonder wendbaar getoond, maar elke dag een site, een app en een papieren krant maken met hoofdzakelijk thuiswerkers is een huzarenstukje. Dat tempo volhouden is een enorme uitdaging." Wat waren de grootste uitdagingen in uw nieuwe baan? VEREECKE. "Voor mij was dat een nieuwe manier van werken te installeren over de afdelingen en de merken heen, en tegelijk de eigenheid van al die merken te behouden en te versterken. Daarvoor heb ik met veel interne stakeholders moeten discussiëren. Dat viel samen met de start van de coronacrisis, dus dat was complex."Een andere uitdaging ontstond door de brede scope: enerzijds synergetische en toekomstgerichte trajecten opstarten en anderzijds ervoor zorgen dat de merken voldoende focus behouden op hun journalistieke kracht. We willen de beste lees- en luisterervaring bieden. De lancering van de nieuwe DS Podcast App was een bijzonder sterk project." Ervaart u vooral druk of begrip van uw oversten en uit de markt? VEREECKE. "Druk uit de markt zal er altijd zijn. Dat is normaal in de snel veranderende en competitieve wereld van de media, en het is nodig om scherp te blijven. De aandeelhouders, het topmanagement en de hr-afdeling toonden veel begrip voor de complexe situatie waarin we moesten werken. Dankzij ons financieel sterke jaar was er gelukkig geen te grote financiële druk op onze bedrijfsvoering." In welke mate krijgt de digitalisering meer impact? VEREECKE. "Onze lezers bezoeken onze digitale platformen almaar meer en ze zijn ook almaar meer bereid om te betalen voor journalistiek op digitale platformen. De digitalisering, en voornamelijk de mobiele ervaring voor de lezer, staat centraal bij ons. We moeten ook constant nadenken over hoe we ons journalistieke aanbod kunnen verpakken op dat kleine mobiele scherm. Daarnaast moeten we ijzersterke papieren kranten blijven maken." Hoe was het met uw work-lifebalans? VEREECKE. "Ik heb twee kinderen. De combinatie met thuiswerken is niet vanzelfsprekend. Ik mis ook de dagelijkse dynamiek om met collega's te sparren en gezellig koffie te drinken. Het nadeel van onlinemeetings is toch het formelere karakter, vooral als de groep groter is. Dat leidt tot minder goede discussies dan in fysieke meetings. Mijn work-lifebalans is in orde. Ik werk hard en gefocust, maar ik doe het met plezier, omdat mijn rol uitdagend en divers is."