Yves Bonne is gepokt en gemazeld in de sector van de vloerbekleding. Vroeger bij Balta en Beaulieu, en sinds bijna vier jaar bij het op de beurs van New York genoteerde Interface (omzet 1,2 miljard dollar). Een jaar geleden werd de 58-jarige Gentenaar er general manager van de divisie Noord-Europa, met inbegrip van Scandinavië, de Benelux, Oost-Europa en Rusland.
...

Yves Bonne is gepokt en gemazeld in de sector van de vloerbekleding. Vroeger bij Balta en Beaulieu, en sinds bijna vier jaar bij het op de beurs van New York genoteerde Interface (omzet 1,2 miljard dollar). Een jaar geleden werd de 58-jarige Gentenaar er general manager van de divisie Noord-Europa, met inbegrip van Scandinavië, de Benelux, Oost-Europa en Rusland. Hoe verliep uw eerste jaar? YVES BONNE. "Vooral de Scandinavische markt was een openbaring. In duurzaamheid staat men er veel verder dan bij ons. Ik stond voor een herstructurering. Drie jaar geleden had Interface het Duitse Nora overgenomen, maar de twee bedrijven bleven apart bestaan met elk hun DNA. Het was zaak met z'n allen achter één vlag te gaan staan. De organisatie is nu meer gestroomlijnd. Met een kleiner team doen we meer, vanuit een nieuwe en grotere working showroom in Stockholm." Hoe zou u het DNA van het bedrijf omschrijven? BONNE. "We proberen enkele principes consequent toe te passen. Het eerste is transparante communicatie. Zeg waar het op staat, kom op voor je mening en gebruik goed onderbouwde argumenten. Twee: bespreek problemen en kom samen tot oplossingen. Drie: het belang van passie en gedrevenheid. Met die drie principes schiet een bedrijf al een heel eind op. Ik heb daar enkele zaken aan toegevoegd. Elke regio heeft een duurzaamheidsmanager. Dat is iemand van de jongere generatie, omdat jongeren nog meer voelen vanwaar de wind op dat gebied waait." Leidt dat naar concrete resultaten? BONNE. "We zetten alle middelen in om CO2-negatief te worden tegen 2040. We zijn nu al CO2-neutraal. Behalve met het design van onze producten proberen we daarmee het verschil te maken op de markt. We durven onszelf een pionier te noemen. Onze tapijtenrug wordt volledig vervaardigd op basis van biocomposietmaterialen. Het circulaire aspect van de productie van onze tapijttegels bereikt al 88 procent, terwijl de kwaliteit van de tegels gelijk is gebleven. Dit jaar hebben we ook de eerste CO2-negatieve tapijttegels gelanceerd. Daarmee helpt Interface organisaties hun CO2-impact te verlagen." Bent u een peoplemanager? BONNE. "Ik denk het wel. De covid-periode heb ik aangegrepen om meer dan ooit verbonden te blijven met de achterban. We hebben ook met z'n allen geleerd efficiënter te werken." U bekleedt een topfunctie bij een multinational. Is het soms eenzaam aan de top? BONNE. "Dat valt wel mee. Ik voel veel respect voor mijn dertig jaar ervaring in de sector." Hoe is het met uw balans tussen werk en leven? BONNE. "Die is voor verbetering vatbaar. Iedereen kan een voorbeeld nemen aan het Scandinavische model, waar de balans veel beter in evenwicht is. Maar dan denk ik wel eens aan mijn grootvader, die landbouwer was en elke dag om 4 uur 's morgens aan de slag ging. We hebben toch al enige progressie geboekt ( lacht). Ik heb werken nog nooit als een opgave gezien, wel als een factor die veel voldoening schenkt."