Verbrandingsmotoren in voertuigen en machines werken op dure brandstof en hebben een grote ecologische voetafdruk. Daarom ging Automotive Ecology op zoek naar technologie die ze zuiniger en schoner maakt. "Tussen 2006 en 2009 hebben we verschillende oplossingen getest", zegt zaakvoerder Geerard Collijs. "Na onder meer additieven, magneten en biobrandstof kwamen we uit bij waterstof. Ik was er al lang van overtuigd dat waterstof dé energie van de toekomst is, en studies van de Society of Automotive Engineers bevestigen dat. Ze tonen aan dat ...

Verbrandingsmotoren in voertuigen en machines werken op dure brandstof en hebben een grote ecologische voetafdruk. Daarom ging Automotive Ecology op zoek naar technologie die ze zuiniger en schoner maakt. "Tussen 2006 en 2009 hebben we verschillende oplossingen getest", zegt zaakvoerder Geerard Collijs. "Na onder meer additieven, magneten en biobrandstof kwamen we uit bij waterstof. Ik was er al lang van overtuigd dat waterstof dé energie van de toekomst is, en studies van de Society of Automotive Engineers bevestigen dat. Ze tonen aan dat je met een kleine hoeveelheid waterstof het thermische rendement van een motor gevoelig kan opkrikken." Collijs besloot het systeem verder uit te werken. "Zo kwam ik al gauw terecht bij elektrolyse, waarbij water wordt opgesplitst in zuurstof en waterstof", zegt hij. "Maar de bestaande elektrolysesystemen konden ons niet bekoren. Daarom besloten we ze te optimaliseren. Dat leidde uiteindelijk tot de ontwikkeling van het AquaFuelSystem: een intelligente generator die waterstof aan de verbrandingsmotor toevoegt. Het systeem optimaliseert het verbrandingsproces en maakt de brandstof dus efficiënter. Zo kan je het verbruik tot 30 procent terugdringen." Het AquaFuelSystem is bruikbaar in zowat alle voertuigen en machines met een verbrandingsmotor, maar momenteel tonen vooral havens, rederijen en binnenschippers, constructiebedrijven en wegenbouwfirma's interesse voor de generator. "Vooral de industrie kan de hoge brandstofkosten niet langer aan", zegt Collijs. "Daarom wordt vooral daar gezocht naar oplossingen die de kosten en emissies verlagen zonder al te hoge investeringen." "Onze omzet moet nu verder groeien. Dan kunnen we nog meer investeren in de technologie en in de wisselwerking met de bestaande motoren. Ik ben ervan overtuigd dat we het rendement nog kunnen verbeteren door de energie te benutten die nu verloren gaat. We zouden bijvoorbeeld uit warmte en vibratie energie kunnen opwekken voor het elektrolyseproces dat waterstof aanmaakt." Geerard Collijs richtte Automotive Ecology op in 2009. Samen met zijn aanstaande echtgenote bezit hij 90 procent van de aandelen. Collijs is al van jongs af aan gepassioneerd door autotechniek. Hij behaalde een ingenieursopleiding automechanica in Nederland en volgde daarna bijkomende opleidingen in Engeland en Duitsland. Na een carrière van zeven jaar in de auto-industrie koos hij voor het statuut van zelfstandige. "Mijn verlangen om zélf een bijdrage te kunnen leveren aan de samenleving was te groot", zegt hij. "En de toekomst van Automotive Ecology is eigenlijk nog maar net begonnen. Er zijn nog heel wat toepassingen waarvan we de energie-efficiëntie kunnen opkrikken." ROEL VAN ESPEN, FOTOGRAFIE THOMAS DE BOEVER