De verkoop van Yahoo! aan Microsoft, die de concentratie van de Amerikaanse groepen op het internet nog groter zou maken, hoeft volgens Bart Becks geen nefaste gevolgen te hebben voor de concurrentiepositie van Belgische en Europese internetbedrijven. "Omdat innovatie meestal niet in grote groepen gebeurt en omdat er voor Europese bedrijven voldoende opportuniteit te vinden is in Azië, waar vooral lokale merken de markt beheersen", zegt hij. De president international van de netwerksite Netlog voorziet deze verschuivi...

De verkoop van Yahoo! aan Microsoft, die de concentratie van de Amerikaanse groepen op het internet nog groter zou maken, hoeft volgens Bart Becks geen nefaste gevolgen te hebben voor de concurrentiepositie van Belgische en Europese internetbedrijven. "Omdat innovatie meestal niet in grote groepen gebeurt en omdat er voor Europese bedrijven voldoende opportuniteit te vinden is in Azië, waar vooral lokale merken de markt beheersen", zegt hij. De president international van de netwerksite Netlog voorziet deze verschuiving al binnen een tweetal jaar. Toch wordt de overnamestrijd ook in België met argusogen gevolgd. De Belgische experts zijn het er roerend over eens, dat er voor Microsoft geen andere optie overblijft dan het kopen van Yahoo!. Tenminste als het bedrijf een volwaardige speler wil worden op de internetmarkt en de daaraan gekoppelde advertentiemarkt. In die markten groeit Microsoft namelijk te traag. Volgens de COO van Real Software Bruno Segers - die tot eind 2006 het Belgische filiaal van Microsoft leidde - omdat het oude businessmodel waarin vooral de softwareverkoop centraal staat, nog te succesvol is. "Maar", verwittigt Laurent Bailly van Fortis, "het succes van de softwaretak steunt momenteel op de verkoop in groeilanden. Wat als dat binnen enkele jaren geen groeilanden meer zijn?" Johan Van Der Bist van Dexia geeft mee dat Microsoft dit jaar nog een groei van 20 % zal mogen noteren, maar dat die in 2010 nog maar 6 % zal bedragen als de winsten de komende jaren worden uitgekeerd in plaats van ze te investeren in Yahoo! dat onmiddellijk een impact kan hebben op de resultaten. Toch zal Microsoft het naar Bailly's zeggen de eerste jaren na de overname van Yahoo! financieel zwaar krijgen, omdat het buiten zijn hoofdactiviteit gaat werken en de integratie niet van een leien dakje zal lopen. Rest de hamvraag: komt het tot een overname van Yahoo! door Microsoft? Het bod van Microsoft is wat Segers noemt alleszins "schandalig hoog". "De kans is groot dat ze nog dieper in de zakken tasten om te zorgen dat het bod wordt aanvaard. En hun zakken zijn diep", voegt Segers toe. "Dit bod kost Microsoft vijf cent van elke dollar winst die ze maken. Yahoo! zal dus meer uit de brand willen slepen en dat kunnen ze ook dankzij de interesse van andere bedrijven", merkt Van Der Bist op. De oprichters van Yahoo!, Jerry Yang en David Filo die samen 10 % van de aandelen bezitten, mee overnemen, zit er naar Bailly's mening niet in. Zij willen liever zelf investeren, geloven nog steeds in de eigen kracht en zullen daarom de deal zo lang mogelijk afhouden. Tevergeefs waarschijnlijk.