"Wij zijn geen farmagroothandel," benadrukt Marc Coucke. Wat dan wel? Definiëren wat Omega Pharma doet, is moeilijker dan het lijkt. De meest gebruikte stoplap is "farmadistributeur". Maar wat jaren geleden begon als een onderneminkje dat met flesjes zelfgemaakte shampoo ging leuren bij apothekers, is inmiddels uitgegroeid tot een heuse farmagroep met zeven divisies, ruim twintig vestigingen en activiteiten in zes Europese landen.
...

"Wij zijn geen farmagroothandel," benadrukt Marc Coucke. Wat dan wel? Definiëren wat Omega Pharma doet, is moeilijker dan het lijkt. De meest gebruikte stoplap is "farmadistributeur". Maar wat jaren geleden begon als een onderneminkje dat met flesjes zelfgemaakte shampoo ging leuren bij apothekers, is inmiddels uitgegroeid tot een heuse farmagroep met zeven divisies, ruim twintig vestigingen en activiteiten in zes Europese landen. Deed Omega Pharma aanvankelijk zelf geen productie, vandaag heeft de groep productie-eenheden in Wevelgem, Marseille, Rotterdam en Argenteuil. De kernactiviteit van Omega Pharma blijft echter het bouwen van een netwerk van apothekers. Vandaar ook de slogan "Voor en door apothekers". Die vindt zijn oorsprong in de beginjaren, omdat het merk aan apothekers een alternatief bood voor de dure merkproducten van multinationals en de goedkope parafarmaceutica in de supermarkt.1. Eigen productenOnder die vlag verkoopt Omega Pharma 'voorschriftvrije geneesmiddelen' (OTC) die het zelf heeft ontwikkeld en die door zijn overgenomen dochters zijn ontwikkeld. Daarnaast omvat deze tak ook de eigen parafarmaceutische verzorgingsproducten van het eerste uur, zoals Bodysol en Uvesol. Die divisie kreeg vorig jaar een fikse uitbreiding door de overname van het Franse Pharmygiène en van Chefaro, San en Fagron in Nederland. 2. DistributieDoor zijn goede band met apothekers kon Omega Pharma verschillende contracten afsluiten met grote farmaceutische groepen voor de verdeling van OTC-producten in België. Onder contract liggen grote namen als Sanofi-Synthélabo, Ciba Vision, Abott, Pharmacia & Upjohn en American Home Products. 3. Business-to-businessApothekers koken nog steeds hun eigen potje. Ze gebruiken voor hun magistrale bereidingen de nodige chemische grondstoffen en allerlei materialen. Gezien de logistieke kosten en omdat gesnoeid werd in de terugbetaling, was de leefbaarheid van de sector problematisch. Door een doorgedreven overnamepolitiek wist Omega Pharma een marktaandeel te veroveren dat - afhankelijk van het product - schommelt tussen 30% en 70%.4. Generische geneesmiddelenDoor een akkoord met Eurogenerics, de marktleider in België van generische geneesmiddelen, werd Omega ook actief in de markt van de patentvrije voorschriftgeneesmiddelen. 5. DentaaldivisieVia acquisities (onder meer ABC Dental) bouwde Omega Pharma een nieuwe activiteit uit. In dit segment verkoopt het business-to-businessproducten aan tandartsen. 6. OmegaSoftDoor overnames (zoals A2I, Tectrade) wist Omega zich geleidelijk in te kopen in de markt van software voor apotheken. Vandaag zou de onderneming een marktaandeel hebben van tegen de 80%. Daarmee wordt de sector leefbaar. In België zijn er ruim 5500 apotheken. De vraag naar gedegen software bestaat al langer, maar door de kleine klantenbasis is rentabiliteit een probleem. Omega denkt dat met schaalgrootte te kunnen opvangen. Een Europese strategie is uitgesloten. De toepassingen moeten in de wetgeving kaderen. En die verschilt van land tot land. 7. Productie en logistiekDoor de recente overnames van Pharmygiène, Chefaro en enkele divisies van de Nederlandse farmagroothandel OPG heeft Omega nu ook eigen productie- en logistieke activiteiten. Roeland Byl - Daan Killemaes