In een nieuwe reeks gaat Trends na hoe duurzaam de Belgische banken zijn en hoe je een duurzame instelling of investering onderscheidt van gewiekste marketing en reclame. ...

In een nieuwe reeks gaat Trends na hoe duurzaam de Belgische banken zijn en hoe je een duurzame instelling of investering onderscheidt van gewiekste marketing en reclame. In de eerste aflevering bekijken we wat nodig is om het etiket 'duurzame bank' te verdienen. "Je moet de volledige balans van een bank bekijken", vindt Jozef Vandermeulen, inhoudelijk medewerker bij FairFin, een vzw die onderzoek doet naar de sociale en ecologische impact van het financieel systeem. "Dan zie je dat de inspanningen op het gebied van duurzaamheid marginaal blijven ten opzichte van de volledige krediet- en investeringsportefeuille van de bank en van haar klanten. Vooral bij de grootbanken blijft het bij gerommel in de marge." De coöperatieve bank NewB en de investeringsmaatschappij Trividend claimen dat duurzaamheid wel structureel in hun werking ingebakken zit.