Op 15 maart 2004 tekenden Virgin Sky Investments Ltd en SN Airholding II een niet-bindende intentieverklaring voor een samenwerking van hun respectievelijke luchtvaartdochters Virgin Express en SN Brussels Airlines.
...

Op 15 maart 2004 tekenden Virgin Sky Investments Ltd en SN Airholding II een niet-bindende intentieverklaring voor een samenwerking van hun respectievelijke luchtvaartdochters Virgin Express en SN Brussels Airlines. Virgin Sky Investments krijgt 29,9 % van de aandelen van SN Airholding II, dat op zijn beurt 92 % van de aandelen van SN Brussels Airlines en 100 % van Virgin Express zal bezitten. Maar voor hoeveel geld wordt Virgin Express gewaardeerd in de boeken van SN Airholding II? Dat blijft voorlopig een groot raadsel. "Op dit ogenblik nul euro, want er is nog geen definitief akkoord," antwoordt Yves Panneels, woordvoerder van Virgin Express, per e-mail. "Er is slechts een niet-bindende letter of intent getekend. Veel zaken moeten nog verder worden besproken." Etienne Davignon, voorzitter van de SN Airholding II, meldt eveneens dat de waardering "nog niet bepaald" werd. De vraag is "voorbarig". Het maatschappelijk kapitaal van de NV Virgin Express bedroeg in augustus vorig jaar 11,2 miljoen euro. Eind 2002 had het bedrijf 91 miljoen euro aan activa. "De waardering van Virgin Express zal gebeuren op basis van de marktwaarde," licht Davignon een tipje van de sluier. "Ook de call- en de put-optie geven een indicatie." Bij de put-optie krijgt Richard Branson, topman van Virgin Sky Investments, 64 miljoen euro. Als de call wordt uitgeoefend, stijgt dat bedrag naar 100 miljoen euro. De waardering zal gebeuren op basis van de marktkapitalisatie en de (financiële) voordelen die de samenwerking zal meebrengen. De marktkapitalisatie bedroeg de voorbije maandag 54,73 miljoen euro. Financiële voordelen bestaan uit het uitwisselen van slots, de gezamenlijke aankoopkracht en de synergie rond onderhoud, informatica en reclame. Davignon geeft het voorbeeld van een slot - de periode waarin een vliegtuig opstijgt of landt - in Barcelona. Daar mag Virgin Express vertrekken om acht uur, SNBA op een later uur. "We gaan die slots wisselen. Voor zakenreizigers is de slot om acht uur interessanter en dus kunnen we hogere prijzen vragen. Het toestel van Virgin Express zal dan later vertrekken, want voor die passagiers is de prijs belangrijker dan het vertrekuur." A.G. /W.R.