BEVOORRADINGSZONE.
...

BEVOORRADINGSZONE.Rond goed draaiende golfterreinen ontwikkelt zich een toeleveringszone. Vijf (buitenlandse) multinationals domineren die markt: Callaway, Taylor Made (uit het Adidas-gamma), Cobra, Mizuno en Top Flite. Mogelijk vindt binnen afzienbare tijd ook golfmateriaal van Reebok of Nike zijn weg naar de sportwinkels en de warenhuizen in golfartikelen. In het zog van de ontluikende golfsport zijn ook Belgische bedrijfjes gegroeid. De nv Golf Center heeft een gespecialiseerde golfwinkel op 1000 m² in Wevelgem en Waver, met een jaaromzet van 40 miljoen frank in 1997, waarvan een belangrijk deel gerealiseerd op de Franse markt. Zaakvoerder Albert Mistiaen dacht het concept uit in het begin van de jaren '80. In 1981 bouwde hij zijn polyvalente zaal om. "Ik snapte snel dat alleen gewezen sportvedettes of mensen met veel technische bagage het konden maken in deze wereld. Dus verdiepte ik me in de techniek van het golfen en beeldde me de klant in als de motor, waarvoor ik de juiste onderdelen moest vergaren. Dus moesten we, behalve 3500 producten uitstallen, ook de slagtechniek van onze klanten kunnen analyseren. In dit geval door video en radar te gebruiken in de oefenruimtes van de winkel." Mistiaen begon zijn prospectie in Oudenaarde, maar ontdekte snel dat er een enorme markt open lag in het Franse noorden. "Zonder prospectie kwamen ze met minibusjes hiernaartoe." De Belgische golfers volgden. "In 1985 openden we een winkel in het clubhuis van Waterloo, vervolgens in Antwerpen, Houthalen, Rinkven en Bergen. Tegen 1990 hadden we een dozijn shops in Belgische en Noord-Franse clubs. Maar toen de markt van de sportartikelen ineenstuikte, werden die winkeltjes plots bloeduitstortingen in onze jaarrekening. De piekomzet van 55 miljoen frank raakte afgeroomd, mede door de druk op de prijzen en de hoge wisselkoersen voor pond en dollar.Golf Center focuste zich weer op de Wevelgemse hoofdzetel, verving de clubwinkels door maandelijkse mailings naar zo'n 15.000 klanten. Het weerstond aan de concurrentie van de Decathlon-keten, die zich vijftien kilometer verder vanuit het Noord-Franse Roncq op de markt stortte met laaggeprijsd golfmateriaal. "We zijn een miniatuur van de Amerikaanse golfwinkels," zegt Mistiaen, "die niet alleen producten, maar ook advies verkopen." Frank Demets - Daan Killemaes