Anders dan in de autosector, heeft de motorwereld er een handje van om modellen niet alleen met een letter- en cijfercombinatie te identificeren, maar er ook nog mooie namen aan te geven. De Japanners geven graag namen met agressieve connotaties. Fireblade bij Honda, Ninja bij Kawasaki en Marauder (plunderaar, stroper) bij Suzuki. En voor dit jaar heeft Suzuki de nieuwe versie van de SFV650 Gladius gedoopt. Gladius staat voor een kort zwaard dat de Romeinse legionairs in hun veroveringsgevechten gebruikten.
...

Anders dan in de autosector, heeft de motorwereld er een handje van om modellen niet alleen met een letter- en cijfercombinatie te identificeren, maar er ook nog mooie namen aan te geven. De Japanners geven graag namen met agressieve connotaties. Fireblade bij Honda, Ninja bij Kawasaki en Marauder (plunderaar, stroper) bij Suzuki. En voor dit jaar heeft Suzuki de nieuwe versie van de SFV650 Gladius gedoopt. Gladius staat voor een kort zwaard dat de Romeinse legionairs in hun veroveringsgevechten gebruikten. Voor Suzuki is de Gladius een van de wapens in de drukbezette markt van 600 en 650 cc-motoren (die vaak ook opstapmodellen zijn voor nieuwe of 'herintredende' motorrijders). Is de Suzuki Gladius ook te vergelijken met zo'n Romeins wapen? Afgaande op het uiterlijk niet. Je denkt bij een zwaard aan een agressieve, messcherpe styling. Maar de Gladius is eerder minder extreem, wat ronder en daardoor wat vrouwelijker. De motor is er in verschillende kleurstellingen: oranje/wit, blauw/wit en het wat mannelijkere zwart. Maar als het op rijden aankomt, maakt de Gladius zijn naam waar. Niet zozeer wat topsnelheid betreft (in principe mag je toch niet harder dan 120 kilometer per uur op de snelweg...), wel wat rijplezier op bochtige wegen betreft. Op de snelweg is de motor goed en tuft bij 5500 toeren per minuut in de zesde versnelling lekker op 120 kilometer per uur. Op de buitenwegen ontpopt de Gladius zich tot een heel fijne motor. We reden onder meer in de Ardennen en daar bleek hoe gemakkelijk de motor te sturen was, hoe mooi het vermogen inkwam en hoe lekker het koppel was. Het is bocht-in-bocht-uit, remmen en ook wat afremmen op de motor (een of twee versnellingen lager), knietje naar het wegdek gericht en dan weer het gas erop. Het gaat allemaal heel soepel. De wegligging blijkt goed te zijn. En als toemaatje is er het fraaie, sonore geluid dat de V-twin met een inhoud van 645 cc maakt. Overigens is het blok van de SV650 voor de Gladius voorzien van een andere nokkenas waardoor er in het middengebied van het toerenbereik meer vermogen vrijkomt. De Gladius trekt vlot op, maar niet extreem. Toch heeft de Gladius enkele nadelen. Het zadel is hard, vooral als je lang op de snelweg rijdt. Na zo'n vijftig kilometer begin je toch je zitvlak te voelen en ongemakkelijk heen en weer te schuiven. Net als veel andere motoren tegenwoordig is er alleen een zijstandaard en geen middenbok. Dat maakt bijvoorbeeld kettingstellen wat lastiger. Het is ook niet direct een motor waar een topcase mooi op staat. Suzuki biedt echter wel een adapterplaat voor topkoffers van 30 of 37 liter. De prijs van de Gladius is met 7230 euro interessant. Modellen van 2009 gaan nog voor 6830 euro weg. Ad van Poppel