Buitenlucht

Het idee is eenvoudig: vermijd zo veel mogelijk de klassieke vergaderzalen, profiteer van de buitenlucht om een frisse neus te halen en blijf doeltreffend en productief. Voedingsspecialisten, diëtisten en osteopaten waarschuwen al lang voor de gevaren van onze sedentaire levensstijl zoals overgewicht en zwaarlijvigheid, hart- en vaatziekten, diabetes, stress en rugpijn. "De stoel is zowat de tabak van onze generatie", zegt de Amerikaanse onderneemster Nilofer Merchant. "Hij richt evenv...

Het idee is eenvoudig: vermijd zo veel mogelijk de klassieke vergaderzalen, profiteer van de buitenlucht om een frisse neus te halen en blijf doeltreffend en productief. Voedingsspecialisten, diëtisten en osteopaten waarschuwen al lang voor de gevaren van onze sedentaire levensstijl zoals overgewicht en zwaarlijvigheid, hart- en vaatziekten, diabetes, stress en rugpijn. "De stoel is zowat de tabak van onze generatie", zegt de Amerikaanse onderneemster Nilofer Merchant. "Hij richt evenveel schade aan." "Uit studies blijkt ook dat werknemers behoefte hebben aan frisse lucht", legt Dimitri Haikin uit, die al vijftien jaar als psycholoog en bedrijfstrainer werkt. Steve Jobs had dat goed begrepen en vergaderde liefst tijdens een lange wandeling in de openlucht."Uit het vertrouwde kader stappen zorgt voor een nieuw elan en geeft je meer energie en creativiteit. Wandelvergaderen is ideaal om te brainstormen rond een specifiek thema. Al wandelend kun je beter nadenken. Je denkt met je hoofd en je lichaam", benadrukt de bedrijfscoach. "Bovendien laten mensen tijdens het wandelen makkelijker hun emoties spreken", vervolgt Haikin. "In heel wat bedrijven stel ik vast dat wandelen de teamgeest bevordert, de energiestroom tussen mensen versterkt en een goede manier is om collega's op een andere manier te leren kennen. Je stapt letterlijk en figuurlijk naar een gemeenschappelijk project toe." Beweging, interactiviteit en de natuur bevorderen de communicatie. Een studie van de universiteit van Washington heeft aangetoond dat de natuur een van de beste antistressmiddelen is. "De effecten zijn in minder dan vier minuten voelbaar", bevestigt Jean-Luc Chavanis, die in samenwerking met de universiteit van Cergy-Pontoise de coachingmethode Métanature uitwerkte. "De bloeddruk en de hartslag dalen, de spieren ontspannen en de concentratie verbetert. Bovendien zouden planten op de werkplek de vermoeidheid van werknemers met een vijfde verminderen." Nicolas Guéguen, hoogleraar gedragswetenschappen aan de universiteit van Bretagne-Sud: "Een grotere rol voor de natuur zal de komende jaren uitgroeien tot een basistrend in het personeelsbeleid. In Amerika is dat nu al duidelijk merkbaar en wetenschappelijk onderbouwd." Kies op voorhand een niet te lang, lusvormig parcours. Spreek na de vergadering een korte samenvatting in op een dictafoon. Beperk het aantal deelnemers tot maximaal vier. Schakel je mobiele telefoon uit. STÉPHANIE GROSJEAN