Vorige week donderdag startte de Walibi-groep het seizoen 1999 met commercials in België, Frankrijk, Luxemburg en Nederland. In ons land opent Walibi het komend paasweekend weer de deuren. Dan zullen de bezoekers onder andere een nieuwe attractie kunnen ervaren (de Vampire) en een gedeeltelijk overdekte Sirocco (de overdekking is nodig om geluidsoverlast te beperken). Bellewaerde start in die periode ook op met de Screaming Eagle als nieuwe "thrill-seeker". Een andere nieuwigheid daar, The House of Houdini, zal pas in mei volledig klaar zijn. De nieuwe attracties passen in het investeringsprogramma dat het Amerikaanse Premier Parks in België uitvoert. Premier Parks nam vorig jaar de zes Walibi-parken in Europa over: Waver (met Aquali...

Vorige week donderdag startte de Walibi-groep het seizoen 1999 met commercials in België, Frankrijk, Luxemburg en Nederland. In ons land opent Walibi het komend paasweekend weer de deuren. Dan zullen de bezoekers onder andere een nieuwe attractie kunnen ervaren (de Vampire) en een gedeeltelijk overdekte Sirocco (de overdekking is nodig om geluidsoverlast te beperken). Bellewaerde start in die periode ook op met de Screaming Eagle als nieuwe "thrill-seeker". Een andere nieuwigheid daar, The House of Houdini, zal pas in mei volledig klaar zijn. De nieuwe attracties passen in het investeringsprogramma dat het Amerikaanse Premier Parks in België uitvoert. Premier Parks nam vorig jaar de zes Walibi-parken in Europa over: Waver (met Aqualibi in Brussel), Bellewaerde, Flevo in Nederland, het Smurfenpark, Walibi Aquitaine en Walibi Rhône-Alpes in Frankrijk. In de VS werkt Premier Parks onder de merknaam Six Flags en heeft daar 31 eendags-attractieparken. Een van de veranderingen die men doorgevoerd heeft betreft het logo: de kangoeroe kreeg een facelift. "Die is niet meer zo baby-achtig, maar nog wel jeugdig," aldus Barry Thigpen, vice president marketing Europe van de Walibi Group. "De kangoeroe was heel herkenbaar, zo bleek uit onderzoek, maar tegelijkertijd was die wat te kinderachtig. We wilden breder gaan." Ook het lettertype van Walibi werd gewijzigd. De Yellow Submarine-achtige typografie verving men door een strakkere cursieve letter. "Dat hebben we ook gedaan om duidelijk te maken dat er iets nieuws was in Walibi." Attractieparken moeten elk jaar opnieuw gelanceerd worden. "Je komt uit een non-operating periode in de herfst en de winter. De bekendheid kent waarschijnlijk een dip omdat er geen activiteiten zijn," zegt Barry Thigpen. In de strategie van Walibi is televisie het belangrijkste medium met radio als tactische ondersteuning. Voor ons land zijn er drie spots gemaakt: een algemene die de Walibi-sfeer moet geven, één die de Vampire-attractie in Walibi onder de aandacht brengt en één die de vernieuwingen van Bellewaerde aanprijst. In de algemene spot zijn er beelden van de diverse attracties ondersteund door een up-beat melodie. De spot eindigt met " let's go!". Voor de muziek greep men terug naar de rock'n'roll-hit At the hop van Danny & The Juniors. "Let's go to the hop" werd "Let's go to the park". In die commercial komt ook de kangoeroe als een gids voor. "Die spot moet het merk neerzetten," zegt Thigpen. "Hij geeft de belofte van een fijne dag ('Dolle pret en herinneringen')." De positionering van de parken is familiaal. Maar met de Vampire en Screaming Eagle gaat men vooral naar de adolescenten. "De teenagers komen mee met de familie maar willen daar in het park niet de hele tijd bij blijven. Als je een park ontwerpt, moet je de attracties goed verdelen. De ouders met kleine kinderen willen niet daar zijn waar ook de teenagers zijn," weet Thigpen.De spots zijn gemaakt door Lowe Troost. Walibi had eind vorig jaar een competitie uitgeschreven. De Lowe-groep kwam daar als winnaar uit de strijd. Voor Walibi werken de Lowe-bureaus uit Nederland, Frankrijk, Groot-Brittannië en België samen. Thigpen: "We wilden als Amerikaanse onderneming de markt goed leren kennen. Daarom hebben we een bureau onder de arm genomen dat in de verschillende landen aanwezig was." De Belgische vestiging is daarin het lead-agency. Eind december had men de richting voor de reclame gevonden. Overigens is het niet makkelijk om attracties die nog niet in ons land werken al voor te stellen. Voor de Vampire-spot maakte men daarom gebruik van beeldmateriaal uit de VS waar al een dergelijke attractie staat. Hetzelfde geldt voor de Bellewaerde-film. De beelden van de Screaming Eagle zijn van elders afkomstig. De Houdini-attractie (een kamer waarin alles beweegt) heeft men in een studio nagebootst. Hoe competitief is de attractiepark-markt? Want in april gaat niet alleen Walibi opnieuw van start maar ook Bobbejaanland, Melipark en De Efteling in Nederland. Bovendien zijn er net buiten België nog parken ( Phantasialand, Euro-Disney). "De markt is heel concurrentieel. Maar wij hebben toch iets anders te bieden. Voor gezinnen die naar die parken gaan, is er een groot aanbod. Wie naar die andere gaat, vindt het concept attractiepark leuk. Wij zouden die mensen ook graag willen hebben," zegt Thigpen.