Walibi: imagoverjonging

Voor: Walibi

Na: Walibi

Ingreep: Wijziging van logo en huisstijl

Concreet. Met het nieuwe logo doet Walibi geen afstand van zijn geschiedenis, maar vindt er een evolutie plaats van de beroemde kangoeroe van het merk. Er wordt gekozen voor een hedendaagse, driedimensionale reliëfuitwerking. De naam Walibi wordt geschreven in rode letters, net zoals dat het geval is voor veel logo’s uit de media met een jong imago, zoals VT4 en Q-Music. Het rood roept ook beelden op van een rode loper. Qua lettertype werd bewust een dynamische en urban keuze gemaakt.

Reden voor de verandering. La Compagnie des Alpes, eigenaar van het Belgische Walibipark en van drie andere parken in Frankrijk en Nederland, wil het merk enerzijds stroomlijnen in de verschillende landen en anderzijds het imago van Walibi verjongen. “Als merk heeft Walibi nog steeds een grote naambekendheid”, zegt Oliver Snyder, marketingmanager Europe van Walibi. “Alleen is het niet meer zo cool als vroeger.” Daarom zal Walibi zich niet langer beperken tot amusementsparken, maar moet het daarnaast een merk worden dat content levert (muziek, video’s…) en ook buiten de parken leeft.

Procedure voor de verandering. Drie jaar geleden werd binnen La Compagnie des Alpes een internationale werkgroep gecreëerd om de evolutiemogelijkheden van Walibi te bestuderen. Na het bepalen van het bedrijfsplan werd een wedstrijd uitgeschreven, die gewonnen is door een bureau uit het Verenigd Koninkrijk. Er werd beslist over het logo, waarna het werd voorgelegd aan groepjes Europese kinderen van acht tot twaalf jaar.

Marketing. “Vandaag denken we ruimer dan de klassieke spot van dertig seconden”, zegt Snyder. “We kiezen voor een marketingmodel dat focust op content zoals videoclips.” De onderneming zal ook flink investeren in internettoepassingen. Het is namelijk zo dat steeds meer tickets online worden gekocht.

Waarde van het merk. Walibi weet dat je een merk niet zomaar kunt wijzigen. Toen het park in Amerikaanse handen was, werd het herdoopt tot Six Flags, en dat bleek een strategische fout. In 2005 werd de fout rechtgezet en koos de directie opnieuw voor de bekende kangoeroe. “In het huidige evolutieproces hebben we nooit overwogen om de naam Walibi te laten vallen”, aldus Snyder. “De naambekendheid is immers groot.”

Wat vindt expert Douglas Geddes? “Dit is een heel moedig initiatief na de ongelukkige Six Flags-episode. Het is echter ook noodzakelijk omdat Walibi wat achterhaald is. Nu verlaten ze hun comfortabele schulp voor een modernere en meer geprononceerde stijl, met een meer urban en zelfs wat manga-achtig lettertype. Ze veranderen ook de kleur: het oranje moet plaats ruimen voor rood. Er is dus een zekere breuk met het verleden zonder dat aan de basis van hun bekendheid wordt geraakt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content