Het succes van het mobiliteitsbudget, een bedrag dat werknemers naar eigen goeddunken kunnen spenderen aan duurzamere vervoersoplossingen dan de klassieke bedrijfswagen, is tot op heden erg beperkt. De hr-dienstverlener SD Worx schat dat vorig jaar amper 0,05 procent van ...

Het succes van het mobiliteitsbudget, een bedrag dat werknemers naar eigen goeddunken kunnen spenderen aan duurzamere vervoersoplossingen dan de klassieke bedrijfswagen, is tot op heden erg beperkt. De hr-dienstverlener SD Worx schat dat vorig jaar amper 0,05 procent van de Belgische werknemers zijn recht op een bedrijfswagen inruilde voor een budget. Op 15 juli 2020 diende Jef Van den Bergh, de verkeersspecialist van CD&V, een wetsvoorstel in om pijnpunten weg te werken. Op 28 september 2021 kwam er een advies van de sociale partners in de Nationale Arbeidsraad (NAR) en de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB). Veerle Michiels, juridisch adviseur en mobiliteitsexpert bij SD Worx, verwacht na het advies dat een belangrijke hindernis voor het mobiliteitsbudget gesloopt wordt: de wachttermijnen voor werknemers. Een werknemer komt pas in aanmerking voor een mobiliteitsbudget als hij de voorbije drie jaar minstens twaalf maanden ononderbroken over een bedrijfswagen beschikte of ervoor in aanmerking kwam, én minstens drie maanden ononderbroken - meteen voorafgaand aan de aanvraag - over het voertuig beschikte of ervoor in aanmerking kwam. Veerle Michiels: "Als de wachttermijn voor de werknemers sneuvelt, zou een werknemer die na een promotie in aanmerking komt voor een bedrijfswagen, onmiddellijk kunnen instappen in het mobiliteitsbudget."