Zodra de onderhandelingen over de verkoop van Capco aan Symphony Technology Group (STG) afgerond worden, rapporteert Rob Heyvaert aan de Indiër Romesh Wadhwani, voorzitter en CEO van STG. Heyvaert, de stichter en bezieler van The Capital Markets Company (Capco), en Wadhwani hebben wel wat gemeen. Ze zijn twee selfmade men, twee bouwers van technologiebedrijven, twee dealmakers ook, die weten wanneer ze moeten verkopen. Wadhwani is met STG aan zijn vierde project toe, Heyvaert werkt met Capco aan project nummer twee. Zijn eerste telg, het softwarebedrijf Cimad Consultants, verkocht hij in 1998 aan IBM.
...

Zodra de onderhandelingen over de verkoop van Capco aan Symphony Technology Group (STG) afgerond worden, rapporteert Rob Heyvaert aan de Indiër Romesh Wadhwani, voorzitter en CEO van STG. Heyvaert, de stichter en bezieler van The Capital Markets Company (Capco), en Wadhwani hebben wel wat gemeen. Ze zijn twee selfmade men, twee bouwers van technologiebedrijven, twee dealmakers ook, die weten wanneer ze moeten verkopen. Wadhwani is met STG aan zijn vierde project toe, Heyvaert werkt met Capco aan project nummer twee. Zijn eerste telg, het softwarebedrijf Cimad Consultants, verkocht hij in 1998 aan IBM. STG is een holding boven zes softwarebedrijven, telt 7000 medewerkers en haalde in 2005 een omzet van bijna 940 miljoen euro. Elk dochterbedrijf brengt geld in het laatje. In de portefeuille van Wadhwani komt straks ook het zwarte vierkantje, het bedrijfslogo van Capco, softwareconsultant van financiële instellingen. Capco boekte in 2005 voor het eerst winst (277.000 euro). Wadhwani heeft 70 à 78 miljoen euro veil voor Capco, dat is ongeveer hetzelfde bedrag als waarvoor Rob Heyvaert in 1998 zijn hippe businessplan sleet. Mercator investeerde toen 15,6 miljoen euro in Capco, in ruil voor 20 % van de aandelen. Rob Heyvaert heeft zijn droom om van Capco een one billion dollar company en 'de McKinsey van de financiële markten' te maken niet kunnen realiseren. De omzet lag vorig jaar nog altijd 20 % onder de piek van 2001. De opgestapelde verliezen hebben het geld dat opgehaald werd tijdens diverse kapitaalverhogingen - Capco heeft geen financiële schulden - bijna opgesoupeerd (zie grafiek). "De vennootschap is van oordeel dat ze haar activiteiten nog voor ten minste twaalf maanden kan financieren. Deze verwachting is vooral gebaseerd op interne schattingen van omzetgroei en strikte kostencontrole. Worden deze niet gehaald, dan bestaat de mogelijkheid dat de vennootschap extra financiering moet zoeken of haar activiteiten moet afbouwen," meldt de jaarrekening van 2005, die in juni 2006 werd neergelegd. Een nieuwe kapitaalverhoging of een verkoop drong zich dus op. "Consultancy is een activiteit die het moet hebben van schaalvoordelen om als bedrijf een reeks vaste kosten zo breed mogelijk te kunnen uitsmeren. De grote concurrenten van Capco kunnen dat," zegt Michel Akkermans, bestuurder bij Capco. "Capco heeft nog geld in kas, maar we kwamen op het punt dat het moeilijk werd om nog met die grote jongens de strijd aan te kunnen. Zakenbank Morgan Stanley heeft ons overtuigd dat STG de toekomst van Capco kan veiligstellen en dat ze de middelen ter beschikking zullen stellen om de expansie verder te zetten."Het zette kwaad bloed bij de aandeelhouders dat Heyvaert en het management een bonus van zo'n 7 miljoen euro krijgen, terwijl zij tegen zware verliezen op hun investering in Capco aankijken. Akkermans: "Capco is een consultant. De waarde van het bedrijf hangt nauw samen met de mensen die er werken. Het is daarom logisch dat de overnemer de garantie wil dat die mensen aan boord blijven. Dat is de drijfveer achter de bonussen."De start van Capco was spectaculair. Van scratch in 1998 ging het naar zo'n 90 miljoen euro omzet in 2001. De Amerikaanse durfkapitalist Thomas Weisel (nu Tailwind) betaalde in mei 2000 zo'n 62 miljoen euro voor 13 % van de aandelen. In 2002 betaalde Hewlett-Packard ruim 23 miljoen euro voor 4,72 %. Op zijn top was Capco zo'n 470 miljoen euro waard. Maar net toen de zware opstartverliezen onder controle leken, spatte de technologiebubbel uit elkaar. Capco overleefde de crisis, maar de schwung was eruit. De korte spurt naar voldoende schaalgrootte was mislukt, en om de finish over lange afstand te bereiken heeft Capco te weinig brandstof aan boord. De omzet van Capco daalde in 2005 met 5 %. Vooral in België, nog goed voor 10 % van de omzet, kreeg de omzet een klap: van 10,3 miljoen euro ging het naar nagenoeg 6,9 miljoen euro. Commentarieert Jozef Van den Nieuwenhof, COO bancaire informatica en organisatie van de Belgische Vereniging van Banken: "De financiële sector is volop in beweging. Er heerst grote onzekerheid over hoe de informaticasystemen zullen evolueren. De grote financiële instellingen aarzelen daarom posities op lange termijn in te nemen. Investeringen moeten afschrijfbaar zijn over een volledige termijn."Daan Killemaes