Waar zen is, is business

Darwin is meer dan een bureau dat zich bezighoudt met reclame. Die aanduiding is zo beperkend, dat managing director Guy Geerts liever spreekt van geïntegreerde communicatie.

In plaats van “het maken van een betere muizenval,” houdt Guy Geerts van de value creatie vanuit het denken. “Daarom dat marketing an sich mij altijd heeft aangesproken,” stelt hij.

Geerts (39) studeerde toegepaste economische wetenschappen (TEW) aan het Ruca en behaalde een MBA aan de KU Leuven. Sinds 1984 is hij actief in advertising, in 1994 werd hij managing partner bij het huidige reclamebureau Darwin.

Met klanten als Centea, Agfa-Gevaert, De Financieel-Economische Tijd, Spar, Nutricia, CWLease en vele andere, is het duidelijk dat Darwin – 23 werknemers en in 1999 101 miljoen frank omzet – in verschillende sectoren bedrijvig is.

Eén van die vele andere klanten is het internetbeveiligingsbedrijf Ubizen, “het voormalige NetVision” denkt u er automatisch bij. Dat u nu over Ubizen spreekt, heeft alles te maken met Darwin. Als communicatiepartner van NetVision begeleidde het bureau ook de naamswijziging. “De naam moest de waarde en de ideeën van de onderneming uitstralen, zich meer onderscheiden en hij moest meer belichamen dan de Vlaamsche KMO,” vertelt Geerts. De waarde van het vorige merk moest terug te vinden zijn en een aantal dingen moest worden toegevoegd. “Zo staat Ubi – Latijn voor waar? – voor het globale karakter,” weet Geerts. Buiten België wonen ook beleggers. In de naam vind ook u biz: de onderneming staat met de voeten op de grond. En zen wijst op de vergaarde kennis en het weten.

“Toen Bijnens zijn goedkeuring gaf voor de gedurfde naam, moest er nog een keuze vallen voor de vormgeving,” vertelt Geerts. Ook hier werd geopteerd voor een gedurfde aanpak (zie www.ubizen.com). Ook de Ubizen-werknemers kregen een staaltje van creatief denken te zien. Ze kregen een postkaartje in de bus. Daarop stond een half internetadres. Bij 50% van de werknemers stond er http://za, de andere 50% lazen p.to/change. De bedoeling was duidelijk: samenwerking om tot ideeën te komen. Op die website in zen-stijl kon men antwoorden op vragen als Is purple a flavor? – Purper is een kleur van het nieuwe Ubizen-logo. De dag dat de naam werd veranderd, lazen de werknemers Don’t be a bore, meet us at 4; in the meeting room. Daar gaf Darwin tekst en uitleg bij de naam Ubizen.

Een nieuwe visie, de durf om de gevolgen in ambitie om te zetten, de capaciteit om beslissingen te nemen en te delegeren, het centraal stellen van mensen en ernaar handelen en ten slotte ruimer denken dan zijn materie, zijn volgens Geerts kwaliteiten van Bijnens die hem terecht Manager van het Jaar maken. Geerts besluit: “De ondernemer, het bedrijf én de sector zijn jong. Dit is een stem voor de toekomst.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content