Waar en hoe in Ouagadougou?

‘Onze Jongens’ in de Balkan hebben landkaarten van Craenen uit Herent op zak. Maar Craenen realiseert meer dan 99% van zijn omzet buiten de militaire sfeer. Met gespecialiseerde streekkaarten, zoals van Ouagadougou.

Nog nooit was Craenen Cartografie & Planning Services uit Herent zo vaak in de kranten te vinden. En daar heeft de oorlog in Kosovo veel mee te maken. Marc Craenen en echtgenote Katrien Missinne, allebei zaakvoerder, zijn daar niet zo gelukkig mee. “Wij verkopen inderdaad kaarten aan het leger. Zo hebben wij onlangs nog dertig kaarten van Albanië geleverd,” zegt Marc Craenen. “Maar dat geeft een volledig vertekend beeld van onze activiteiten. Wij maken en verkopen magneet- en prikborden met kaarten, verkopen daar allerlei toebehoren voor, zijn exclusief distributeur voor heel wat bekende buitenlandse uitgevers van kaarten en reisgidsen… Alleen de rechtstreekse verkoop aan de particulier valt buiten ons werkterrein.”

Worden er nu meer kaarten van de Balkan verkocht? “Wij merken een licht verhoogde belangstelling. Tijdens de Golfoorlog was het effect groter. Toen hebben wij heel wat kaarten van de Golf verkocht. Ik zou echt niet weten waarom het nu anders is,” nuanceert Craenen.

STREEKKAARTEN.

De verkoop (maar nog niet de productie) van magneet- en prikborden met cartografie vormde in 1985 de start van het bedrijf. “Maar al gauw merkte ik dat de klanten nogal vaak lieten horen ‘dat zij alles al hadden’ en dat het niet nodig was dat wij ons even kwamen voorstellen. Wij hebben dan een binnenkomer gezocht, iets dat elk bedrijf wel eens nodig heeft,” aldus Craenen. “Dat werden de stratenatlassen van Het Spectrum en later van de Standaard Uitgeverij en vervolgens de afstandengidsen van Teleatlas. Vergeet niet dat er toen nog geen sprake was van routingsoftware en satellietnavigatie. Stratenatlassen en afstandstabellen waren de enige hulpmiddelen die een chauffeur of een dispatcher ter beschikking hadden.”

Meer en meer vroegen klanten echter naar minder makkelijk te vinden kaarten. Een stadsplan van een wat ongebruikelijker bestemming, een streekkaart van een regio waar hier nog niemand van heeft gehoord? En zo vond Craenen zijn gat in de markt. “Een streekkaart van Ouagadougou ( nvdr – de hoofdstad van Burkina Faso) is geen probleem. Van nagenoeg elk land hebben wij land- en detailkaarten in voorraad. Zeekaarten evenwel is een specialisatie waar wij ons niet aan wagen. Buthan is nog een uitzondering, en momenteel zijn nieuwe kaarten van Irak ook niet te vinden. Maar voor de rest is onze collectie min of meer volledig,” aldus Craenen. “Dat is dan wel het resultaat van een lange en moeilijke zoektocht naar leveranciers wereldwijd. Maar op die manier zijn wij ook in de distributie geraakt. En stilaan zijn daar de reis- en trekkersgidsen (en niet alleen het voor de hand liggende Lonely Planet) bijgekomen.” Craenen werkt nu exclusief samen met onder meer IGN uit Frankrijk, Nelles Verlag uit Duitsland, het Canadese ITMB, de Amerikaanse uitgevers Universal Map en Moon Publications, het Britse Footprint en Bradt Publications, Ordnance Survey uit Ierland en onlangs nog Freytag en Berndt uit Oostenrijk. Die laatste samenwerking gaf Craenen ook meer zicht op de Oost-Europese markt.

WANDKAARTEN.

In 1993 nam Craenen de afdeling magneet- en prikborden van het Willebroekse productiebedrijf Vierbergen over. “Op dat vlak horen wij nu bij de Europese top en exporteren wij naar heel wat landen. En in de Benelux zitten wij in de topdrie wat speciale kaarten betreft. Vandaar natuurlijk de interesse van het leger,” zegt Craenen nog. “De afstand tussen Herent en Willebroek hebben wij overbrugd door alle acitivteiten onder te brengen in een nieuw bedrijfspand, eveneens in Herent.”

Craenen haalde vorig jaar met tien werknemers een omzet van 68 miljoen frank, op te splitsen in 65% distributie en 35% fabricatie. “Momenteel breiden wij onze distributie grondig uit in Nederland. In de eerste jaarhelft zullen wij daardoor met 17% groeien,” voorspelt Craenen.

Schrik van satellietnavigatie heeft Marc Craenen niet. “De verkoop van stratenatlassen kan daar op termijn misschien wat onder lijden, maar dan pas als de kinderziekten uit die navigatiesystemen zijn verdwenen. Zo is satellietnavigatie in het stadsverkeer nog niet wat het moet zijn, ook al omdat amper rekening wordt gehouden met autovrije straten en eenrichtingsverkeer. Overzichtskaarten, verre bestemmingen én onze kaartsystemen hebben echter weinig of niets met satellietsystemen te maken.”

LVL

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content