Of Volvo in Gent een nieuwe batterijfabriek opent, in partnerschap met het Zweedse Northvolt, is nog onzeker. De Gentse Volvo-site zou voor die investering - goed voor 3000 banen - in de weegschaal liggen met Zweden en nog enkele andere Europese landen. Wel zeker is dat Volvo Gent een voortrekkersrol ...

Of Volvo in Gent een nieuwe batterijfabriek opent, in partnerschap met het Zweedse Northvolt, is nog onzeker. De Gentse Volvo-site zou voor die investering - goed voor 3000 banen - in de weegschaal liggen met Zweden en nog enkele andere Europese landen. Wel zeker is dat Volvo Gent een voortrekkersrol speelt in de elektrificatiestrategie van Volvo Cars. De Gentse fabriek kreeg in 2020 de productie van de XC40 Recharge, de eerste elektrische Volvo. In maart 2020 opende in Gent ook een fabriek voor de assemblage van batterijen voor de elektrische modellen. Sinds oktober mag Volvo Car Gent ook de elektrische C40 Recharge produceren. "Onze pioniersrol in electrificatie is positief voor de fabriek", stelt communicatiemanager Barbara Blomme. "Het verankert ons steviger in het Volvo-netwerk en het creëert banen." Volvo kwam begin jaren zestig naar Gent. De Zweedse autobouwer zocht een havenstad voor een fabriek in de toenmalige Europese Economische Gemeenschap. Op 28 januari 1965 rolde de eerste Volvo - een Amazon - van de band in Gent. Nu is de vestiging de grootste van Volvo, na Torslanda in Zweden. De gigantische site (590.000 vierkante meter) in de haven van Gent biedt behalve aan de batterijfabriek ook plaats aan een lasfabriek, een spuitfabriek en een eindassemblagelijn. De 6500 werknemers produceren er in drie shifts jaarlijks ongeveer 200.000 auto's. Wereldwijd telt Volvo Cars ruim 40.000 voltijdse werknemers. Sinds 2010 maakt de Zweedse autobouwer deel uit van de Chinese Geely Holding.