Waar de elektrische C40 van de band rolt

© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS

In Gent kijken we de elektrische Volvo in de ogen. De Gentse site speelt een vooraanstaande rol in de elektrificatiestrategie van de Zweedse autobouwer. Met als nieuwste wapenfeit de productie van de elektrische C40.

Of Volvo in Gent een nieuwe batterijfabriek opent, in partnerschap met het Zweedse Northvolt, is nog onzeker. De Gentse Volvo-site zou voor die investering – goed voor 3000 banen – in de weegschaal liggen met Zweden en nog enkele andere Europese landen. Wel zeker is dat Volvo Gent een voortrekkersrol speelt in de elektrificatiestrategie van Volvo Cars. De Gentse fabriek kreeg in 2020 de productie van de XC40 Recharge, de eerste elektrische Volvo. In maart 2020 opende in Gent ook een fabriek voor de assemblage van batterijen voor de elektrische modellen. Sinds oktober mag Volvo Car Gent ook de elektrische C40 Recharge produceren. “Onze pioniersrol in electrificatie is positief voor de fabriek”, stelt communicatiemanager Barbara Blomme. “Het verankert ons steviger in het Volvo-netwerk en het creëert banen.”

1 Planning en logistiek De planning en de logistiek vormen het zenuwstelsel van de fabriek. Vanuit verschillende magazijnen vertrekken de onderdelen naar de productie- en assemblagelijnen.
1 Planning en logistiek De planning en de logistiek vormen het zenuwstelsel van de fabriek. Vanuit verschillende magazijnen vertrekken de onderdelen naar de productie- en assemblagelijnen. “We willen geen overbodige stukken op de werkvloer hebben”, zegt Barbara Blomme, de communicatiemanager Volvo Cars Gent. “Als aan de lijn te veel stukken opgestapeld liggen, veroorzaakt dat hinder, zowel voor de operator als voor de logistieke medewerkers die de stukken aanbrengen.” Een stockbreuk van een van de bijna 6000 onderdelen leidt onvermijdelijk tot een vertraging van de productie. Zo laat het wereldwijde tekort aan chips zich ook voelen bij Volvo Car Gent. “De situatie is minder nijpend dan pakweg een maand geleden”, weet Blomme. “We kunnen in Gent tegenwoordig vrij stabiel produceren, en dat heeft zeker ook te maken met de productie van het nieuwe C40-model.”© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS

Volvo kwam begin jaren zestig naar Gent. De Zweedse autobouwer zocht een havenstad voor een fabriek in de toenmalige Europese Economische Gemeenschap. Op 28 januari 1965 rolde de eerste Volvo – een Amazon – van de band in Gent. Nu is de vestiging de grootste van Volvo, na Torslanda in Zweden. De gigantische site (590.000 vierkante meter) in de haven van Gent biedt behalve aan de batterijfabriek ook plaats aan een lasfabriek, een spuitfabriek en een eindassemblagelijn. De 6500 werknemers produceren er in drie shifts jaarlijks ongeveer 200.000 auto’s. Wereldwijd telt Volvo Cars ruim 40.000 voltijdse werknemers. Sinds 2010 maakt de Zweedse autobouwer deel uit van de Chinese Geely Holding.

2 De lasfabriek In de lasfabriek draait een duizendtal robots zich in bochten om ongeveer 6000 laspunten per wagen aan te brengen. Het koetswerk wordt opgebouwd door de onderzijde, de zijkanten en de dakdragers aan elkaar te lassen. Op de vloerlijn wordt de onderkant gelast. Voor de elektrische wagens is er een aparte vloerlijn.
2 De lasfabriek In de lasfabriek draait een duizendtal robots zich in bochten om ongeveer 6000 laspunten per wagen aan te brengen. Het koetswerk wordt opgebouwd door de onderzijde, de zijkanten en de dakdragers aan elkaar te lassen. Op de vloerlijn wordt de onderkant gelast. Voor de elektrische wagens is er een aparte vloerlijn. “De vloer van een elektrische wagen moet sterker zijn dan die van een gewone wagen vanwege het gewicht van de batterij”, zegt Barbara Blomme.© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS
3 Reinigen, coaten en verven In de spuitfabriek krijgt het koetswerk enkele wellnessbehandelingen. Eerst wordt het gereinigd en ondergedompeld in een bad om een roestwerende hechtingslaag te verkrijgen. Daarna volgt een roestwerende verflaag met de techniek van elektrostatisch coaten. Tot slot brengen spuitrobots de verfgrondlaag en de eindkleur aan.
3 Reinigen, coaten en verven In de spuitfabriek krijgt het koetswerk enkele wellnessbehandelingen. Eerst wordt het gereinigd en ondergedompeld in een bad om een roestwerende hechtingslaag te verkrijgen. Daarna volgt een roestwerende verflaag met de techniek van elektrostatisch coaten. Tot slot brengen spuitrobots de verfgrondlaag en de eindkleur aan.
4 De assemblage van de batterij In de vorig jaar geopende batterijfabriek worden de batterijen voor de elektrische XC40 en C40 geassembleerd. Een batterijpack voor een elektrische wagen bevat 27 modules in twee batterijlagen. Alle personeelsleden van de batterijassemblage zijn intensief getraind om veilig in een high-voltagezone te kunnen werken. Intussen wordt in een aanpalende hal het onderstel van de wagen opgebouwd.
4 De assemblage van de batterij In de vorig jaar geopende batterijfabriek worden de batterijen voor de elektrische XC40 en C40 geassembleerd. Een batterijpack voor een elektrische wagen bevat 27 modules in twee batterijlagen. Alle personeelsleden van de batterijassemblage zijn intensief getraind om veilig in een high-voltagezone te kunnen werken. Intussen wordt in een aanpalende hal het onderstel van de wagen opgebouwd.
5 De marriage Een plechtig moment: het onderstel en het koetswerk van de wagen worden samengebracht. Robots klemmen de twee onderdelen eerst samen, om die vervolgens met 26 bouten aan elkaar vast te schroeven.
5 De marriage Een plechtig moment: het onderstel en het koetswerk van de wagen worden samengebracht. Robots klemmen de twee onderdelen eerst samen, om die vervolgens met 26 bouten aan elkaar vast te schroeven.© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS
6 De eindassemblage De eindassemblagelijn is de meest arbeidsintensieve in het productieproces. Er werken ongeveer 2500 mensen, die zowat alle zichtbare onderdelen - ramen, bumpers, zetels, banden - van de wagen assembleren.
6 De eindassemblage De eindassemblagelijn is de meest arbeidsintensieve in het productieproces. Er werken ongeveer 2500 mensen, die zowat alle zichtbare onderdelen – ramen, bumpers, zetels, banden – van de wagen assembleren.© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS
7 Programmeren, testen en vrijgeven De wagen is klaar, maar wordt nog onderworpen aan een uitgebreid test- en controleprogramma. De technici maken ook de software gebruiksklaar. Met een ritje over een strook Vlaamse kasseien wordt nagegaan of de wagen vrij is van storende geluiden. Stappen 3 en 4 mocht de Trends-fotograaf niet fotograferen. die foto's zijn aangeleverd door Volvo.
7 Programmeren, testen en vrijgeven De wagen is klaar, maar wordt nog onderworpen aan een uitgebreid test- en controleprogramma. De technici maken ook de software gebruiksklaar. Met een ritje over een strook Vlaamse kasseien wordt nagegaan of de wagen vrij is van storende geluiden. Stappen 3 en 4 mocht de Trends-fotograaf niet fotograferen. die foto’s zijn aangeleverd door Volvo.© FOTOGRAFIE WOUTER RAWOENS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content