Het Museum Voorlinden in het Nederlandse Wassenaar is goed op weg om het nieuwe Kröller-Müller Museum te worden: een bestemmingsmuseum, prachtig geleden in een natuurdomein, met een fabelachtige privécollectie én spraakmakende tentoonstellingen. De initiatiefnemer, ondernemer en verzamelaar Joop van Caldenborgh, maakte zijn museumdroom in 2016 waar. Voorlinden is vooral in het week...

Het Museum Voorlinden in het Nederlandse Wassenaar is goed op weg om het nieuwe Kröller-Müller Museum te worden: een bestemmingsmuseum, prachtig geleden in een natuurdomein, met een fabelachtige privécollectie én spraakmakende tentoonstellingen. De initiatiefnemer, ondernemer en verzamelaar Joop van Caldenborgh, maakte zijn museumdroom in 2016 waar. Voorlinden is vooral in het weekend een bezoekerskanon, dat op zijn limieten botst. Het gebouw en de vaste collectie zijn op zich al een ommetje waard. Wie er geweest is, herinnert zich nog wel de immense Richard Serra-zaal, Ron Muecks levensechte bejaarde koppel en het surreële zwembad van Leandro Erlich. Spannend is ook de collectiepresentatie Less is More, waar de Belg Pascale Martine Tayou met zijn boom vol plastic zakken de show steelt. Maar momenteel gaat de meeste aandacht naar de Japanse Yayoi Kusama, die de kunstwereld veroverde met haar gekke universum. Haar oeuvre is één grote hallucinatie, die recht uit Alice in Wonderland lijkt te komen. De publiekstrekker van de expo is een afgesloten ruimte vol spiegels, waarin tientallen kleurlampjes oneindig worden weerspiegeld. Wie die wil zien, moet in de wachtrij staan en krijgt een tijdslot toegewezen om de ruimte welgeteld 45 seconden te kunnen beleven. De tentoonstelling is niet uitvoerig, maar ze is wel de belangrijkste presentatie van Kusama's werk in de Benelux. Ook van Armando is een solotentoonstelling te zien, die zijn hele carrière overspant. De Nederlander was dichter, bokser en regisseur, maar hij werd het bekendst als kunstenaar. Zijn expressieve schilderijen met knalrood en gitzwart, zijn vlekkerige landschappen en zijn robuuste sculpturen getuigen van zijn mentale rusteloosheid. Maar Armando's waanzin snijdt dieper dan die van Kusama. En dat zonder wachtrij.