Waagstuk

Na talrijke bochten en wendingen is de kogel eindelijk door de kerk: General Motors, dat 5,7 miljard dollar overheidssteun moet terugbetalen, heeft een verkoopovereenkomst gesloten met de Nederlandse sportwagenbouwer Spyker voor zijn Zweedse dochter Saab.

In totaal ontvangt GM 500 miljoen dollar: 400 miljoen voor de verkoop van Saab en 100 miljoen in contanten, die de Amerikaanse reus rechtstreeks uit de kas van Saab zal halen. GM, dat Saab had overgenomen voor 825 miljoen dollar, krijgt echter slechts 174 miljoen dollar effectief in handen. De overige 326 miljoen wordt betaald in de vorm van een belang in de nieuwe entiteit Saab Spyker Automobiles.

David en Goliath

Aan dat belang zijn echter grote risico’s verbonden, aangezien er ernstige vragen rijzen over de levensvatbaarheid van Saab in de schoot van Spyker. We zouden zelfs kunnen zeggen van Spyker in de schoot van Saab, aangezien het Nederlandse merk, dat in 1999 weer tot leven kwam (na te zijn verdwenen in 1929), nog nooit de minste winst heeft kunnen realiseren en amper een veertigtal auto’s per jaar verkoopt, tegenover 40.000 voor Saab vorig jaar (ondanks een omzetdaling van 60 % op twee jaar tijd).

Op het vlak van de winstcijfers verkeert Saab zeker niet in betere vorm, aangezien het Zweedse merk sinds 2000 alleen maar geld gekost heeft aan GM. Voor Spyker is de overname dus zonder meer een waagstuk van formaat, ook al beschikt de Nederlandse groep nu over twee grote troeven: een lening van 400 miljoen van de Europese investeringsbank (die haar akkoord nog moet geven, maar dat ongetwijfeld zal doen) en een gloednieuw model. Saab zal namelijk in april zijn nieuwe 9-5 voorstellen, het eerste nieuwe model dat het merk lanceert in zeven jaar tijd. De 9-5 bevindt zich iets hoger in het gamma dan de 9-3 en de 9-4 en zal de concurrentie aangaan met de Audi A6 en de BMW 5-serie.

Nieuwe modellen

Het wordt een bijzonder moeilijke concurrentiestrijd voor een groep die er zelfs in goede tijden amper in slaagt om 100.000 auto’s per jaar te verkopen. Ter vergelijking: Audi kan rekenen op de steun van Volkswagen, de grootste constructeur van Europa, en de BMW-groep heeft in december vorig jaar alleen al 123.751 BMW’s, Mini’s en Rolls-Royces verkocht.

Saab zal evenmin kunnen rekenen op de technologische steun van Spyker, dat zijn auto’s nog op een ambachtelijke manier vervaardigt.

De strategie die Spyker heeft aangekondigd voor Saab lijkt ons bovendien bijzonder riskant: het Nederlandse bedrijf wil de volumes opnieuw verhogen tot 100.000 voertuigen per jaar via de eventuele lancering van een nieuw, goedkoper model. Saab en Spyker hebben echter geen enkele ervaring in dit domein en de Zweedse fabrikant is allesbehalve een kampioen op het gebied van kostenbeheersing. Een ander groot nadeel voor Saab Spyker is dat de ontwikkeling van nieuwe modellen veel tijd en geld vergt, twee zaken waarover de nieuwe groep niet beschikt.

Broze fundamenten

De enige overlevingskans van Saab Spyker is dat de nieuwe 9-5 een echte commerciële hit wordt, maar de vele jaren van onderinvestering in het merk doen ons daar zwaar aan twijfelen. Wij delen dus de mening van talrijke analisten en die van Sergio Marchionne, chief executive officer van Fiat en Chrysler, die beweren dat het heel moeilijk zal worden voor de nieuwe groep om rendabel te worden. “Je kunt niet bouwen op hoop en dromen”, aldus Sergio Marchionne. Ons advies: als u aandelen van Spyker hebt, verkoop ze dan. (C)

Door Cédric Boitte

Sergio Marchionne, CEO van Fiat en Chrysler: “Je kunt niet bouwen op hoop en dromen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content