VUURWATER

BM Puurs wil energy drinks ook buiten het discotheek-circuit aanvaard zien.

Nog niet zo lang op de Belgische markt, bestaan er over energy drinks nog altijd heel wat misverstanden. In Trends van 21 maart 1996 kwam de invoerder van Red Bull al een en ander rechtzetten. Maar toch merkt concurrent BM Puurs de eerste professionele verdeler van dergelijke drankjes in België dat energy drinks ook nu nog steevast met het house-circuit worden vereenzelvigd.”

Volgens Bart Brusselmans, commercieel directeur van BM Puurs, hebben house en energy drinks nochtans nooit veel met elkaar gehad : “Energy drinks zijn lange tijd een louter Oostenrijkse aangelegenheid geweest. Tot voor kort waren de drankjes alleen te vinden in de alpijnse skigebieden.” Brusselmans leerde de drinks kennen op buitenlandse voedingsbeurzen waar hij in naam van zijn werkgever de Antwerpse aperitieven Zuip en Zuip Mie aan de man probeerde te brengen. Hijzelf begon zijn carrière in de drankensector aan Ehsal, niet zozeer in de faculteitsbar, wel als verantwoordelijke voor een handelsmissie naar de Verenigde Staten die de studenten in samenwerking met de VDBH (Vlaamse Dienst voor Buitenlandse Handel) organiseerden. “BM Puurs nam met zijn producten deel aan die Flanders Food Fair,” vertelt Brusselmans. “Toen ik in 1994 afstudeerde, kon ik voor BM beginnen werken als commercieel verantwoordelijke voor de drankenafdeling.”

De licentiaat handelswetenschappen raakte al snel gefascineerd door het groeiend internationaal succes van energiedrankjes. Hij wist zijn werkgever te overtuigen van het potentieel ervan op de Belgische markt. Na het aftasten van de mogelijkheden kwam hij uiteindelijk bij de producent van Dynamite terecht. In september ’95 zette de Belgische overheid het licht op groen voor de invoer van energy drinks en in oktober werd tussen BM Puurs (omzet 1995 : 75 miljoen frank) en Dynamite een distributie-overeenkomst voor de Belgische en Luxemburgse markt gesloten.

Volgens Brusselmans kan men energy drinks herkennen aan hun hoge concentratie van ingrediënten als cafeïne, glucose en taurine. Ze zijn echter niet te verwarren met sportdrinks die vooral de vochtopname versnellen. “Verwacht in ieder geval geen mirakels van Dynamite,” waarschuwt Brusselmans.

In de eerste zes maanden na de introductie van Dynamite op de Belgische markt heeft BM Puurs via F3- en F2-distributiekanalen zo’n 200.000 blikjes aan de man kunnen brengen. In de zomermaanden wil het bedrijf zo’n 70.000 blikjes verkopen. “Een gespecialiseerde foodbroker moet die voor ons in de rekken van de grootwarenhuisketens brengen.” Ter ondersteuning wordt ook een omvangrijke radiocampagne opgezet. Voor een product dat in de supermarkt al snel 60 frank zal kosten en nu nog alleen onder het discotheekpubliek gekend is, wellicht geen overbodige luxe.

BART BRUSSELMANS (BM PUURS) Verwacht als gebruiker geen mirakels van Dynamite.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content