Vuurdoop voor jonge reclamewolven

Camille van Vyve Adjunct-hoofdredactrice van Trends-Tendances

Voor veel bedrijven is het aannemen van een stagiair meer een last dan een lust. Reclamebureau 6+1 ziet dat anders: stagiairs zijn dynamisch, niet duur en vooral kinderen van hun tijd.

Reclamebureau 6+1 huist niet toevallig in het Dansaert Centrum, een broedplaats voor jonge ondernemingen in hartje Brussel. “We bevinden ons in de meest trendy buurt van de stad, in een meertalige en multiculturele omgeving, omringd door innoverende bedrijven. We voelen ons hier helemaal thuis”, zegt Benoît Vancauwenberghe, een van de oprichters van het bureau. Vier vennoten, zes mensen, samen goed voor ‘het perfecte bureau’: een creatief, een marketeer, een studioverantwoordelijke, een fotograaf, een webspecialist en een out of the box-denker die alles weet van buzz en coole webstuff. En vanwaar de naam 6+1? “Omdat de klant volwaardig deel uitmaakt van ons werk: zonder klanten kunnen wij geen sterke campagnes uitwerken.”

Vinger aan de pols

De zes vrienden en kennissen, allen afkomstig uit de reclame- en marketingwereld, streven met het oprichten van een eigen bureau een doel na: ze willen uitgroeien tot een symbool voor de reclamebewuste generatie van vandaag, tot een bureau dat goed staat op je cv, ook al heet het niet Duval Guillaume of BBDO. “De grote bureaus worden geleid door vijftigers. Als jonge dertigers werpen wij ons niet op als reclamegoeroes, maar we hebben wel de ambitie om voeling te houden met de nieuwste trends.”

Hoe doe je zoiets? “Door voortdurend contact te houden met de jonge generatie”, aldus Vancauwenberghe. Vandaar het idee om stagiairs in dienst te nemen. “De beste studenten van alle Belgische scholen”, zo beweert het bureau. Die veelbelovende jongeren komen niet zomaar stage lopen bij 6+1: ze gaan er een ‘bureau-in-het-bureau’ oprichten.

Een win-win-win-win-situatie

Het idee om meer te investeren in samenwerking met jonge talenten ontstond toen 6+1 zijn eerste drie stagiairs aanwierf. “Studenten dromen van een stage waarin ze voor het eerst echte beroepservaring opdoen. Scholen hopen dat hun studenten de opgedane kennis echt kunnen toepassen in de praktijk. Wij zoeken contact met de jonge generatie om de trends op de voet te volgen. En alle start-ups in het Dansaert Centrum willen niets liever dan samenwerken met een reclamebureau zonder zich blauw te moeten betalen”, vat Vancauwenberghe de situatie samen. Vandaar het concept van een bureau-in-het-bureau: een handvol geselecteerde studenten dat bijna volledig zelfstandig een eigen agentschap runt, onder de vleugels van 6+1.

“Ik ben je hond niet”

Samen met de eerste drie stagiairs bedacht 6+1 een rekruteringscampagne voor de studenten die de spits zullen afbijten in het ‘nieuwe’ bureau. “Ik ben je hond niet” drijft de spot met de klassieke stage en werd verspreid in 75 scholen. Zesenvijftig scholen hapten toe, samen goed voor ongeveer 350 dossiers. De kandidaten konden zich inschrijven voor een van de volgende categorieën: creatie, strategie, studio (fotografie en grafisch ontwerp) of ‘e’: alles wat met het internet te maken heeft.

2 selectiedagen en 1 bootcamp

“We selecteerden 120 kandidaten voor een interviewronde”, legt Vancauwenberghe uit. “Om te beginnen moesten ze allemaal een persoonlijk project voorstellen. Daarna volgde een groepstest, waarbij we de kandidaten ter plaatse een nieuwe case voorlegden.” Een goede veertig studenten haalden de eindmeet. Zij mogen om de beurt het nieuwe bureau leiden, in groepjes van ongeveer tien. “Het nieuwe bureau wordt dus een jaar lang geleid door vier teams van stagiairs. De hand-over gebeurt echter nooit bruusk. De duur van een stage varieert immers van twee tot vier maanden. Afhankelijk van hun school en lesprogramma blijven de studenten wat korter of langer.”

Negen uitverkoren studenten trokken in september een week op bootcamp. 6+1 trakteerde hen daar op een intensieve coaching en tekende samen met hen de krijtlijnen van het nieuwe bureau uit: naam, logo, missie, visie enzovoort. “Ze zijn die week echt in de watten gelegd”, vindt Vancauwenberghe. “We hebben hun kantoor ingericht met bureaus, computers, een vergaderzaal en een kleine zithoek. Hun kantoor grenst aan dat van 6+1, maar blijft er fysiek toch van gescheiden.”

Ook het programma van het bootcamp was goed gevuld. Na de presentaties boog het groepje zich over een eerste project: de uitnodiging voor de openingsavond van hun bureau, die plaatsvindt op 14 oktober. Daarna werden ze – bijgestaan door een professional van 6+1 – ingewijd in de technieken van de pijler waarvoor ze gekozen hadden, de projecten en de filosofie van het bureau. Het programma omvatte ook een reeks luchtiger activiteiten: een bezoek aan de studio’s van NRJ en Nostalgie, van de VMMa, van Procter & Gamble, van een nationale reclameregie en van een grote klant van het bureau, een fotoshoot en thema-avonden. “Om de sfeer in de groep te bevorderen, logeerden ze die week allemaal samen in een jeugdherberg, en regelden wij alles voor hen. Als kers op de taart mochten ze een weekend logeren in hotel Bloom, een klant van ons.”

Alles draait rond autonomie

Maar de jonge reclamewolven hadden geen tijd om te gaan zweven. Het bootcamp, dat aanvankelijk misschien iets weg had van grote vakantie, was vooral bedoeld om de toekomstige bureaudirectie verantwoordelijkheidsbesef bij te brengen. “We willen hen op een professioneel niveau tillen waar we hen meer als collega’s dan als stagiairs gaan bekijken”, legt Vancauwenberghe uit. “Vanaf de tweede week staan ze er helemaal zelf voor. We komen alleen tussenbeide als er problemen zijn. Verder is het aan hen om hun budgetten, klanten, projecten en werkomgeving te beheren.” Zelfs de boekhouding krijgen ze onder hun hoede. Ze moeten de huur, de facturen en de kosten van hun medewerker – iemand van 6+1 die fulltime op het project werkt – budgetteren en zo hun inkomsten en uitgaven beheren. Werken ze voor een project van 6+1, dan moeten ze een correct opgestelde prijsofferte bezorgen die moet worden goedgekeurd. Hebben ze twee dagen werk voor iets voorzien, dan moeten ze die deadline respecteren, desnoods met een nachtje doorwerken.

De leefbaarheid op lange termijn van het bureau wordt uiteraard een doorslaggevend criterium voor 6+1, dat toegeeft “vier keer meer middelen te hebben geïnvesteerd in het nieuwe bureau dan in het initiële project van 6+1”. Maar Vancauwenberghe vindt het sop de kool waard. “We hebben schitterende studenten geselecteerd; dat zal ons geen windeieren leggen.” Eind juni wordt de balans opgemaakt, wanneer het werk van de veertig stagiairs er opzit – onbezoldigd uiteraard. Bijna alle scholen die dit jaar deelnamen willen er alvast graag mee doorgaan. Sommige zijn zelfs van plan om hun lesprogramma zo op te stellen, dat zo veel mogelijk studenten zich in het avontuur kunnen storten.

Camille van Vyve

Een handvol studenten krijgt de kans om bijna volledig zelfstandig een agentschap te runnen, onder de vleugels van reclamebureau 6+1

“Het is aan de stagiairs om budgetten, klanten, projecten en werkomgeving te beheren”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content