VUUR!

Het Gentse Skylight heeft een wereldwijde faam opgebouwd met zijn vuurwerkshows. Ten opzichte van het Nederlandse moederbedrijf wil de onderneming autonoom worden.

De inauguratie van de Franse president François Mitterrand (1981), de viering van tweehonderd jaar Australië in Canberra (1988), een éénmeiviering in Moskou, de wereldtentoonstelling in Sevilla (1992), de openingsceremonie van de Olympische Winterspelen in het Noorse Lillehammer (1994), de overdrachtceremonie van Hongkong naar China (1997), en nog zoveel meer referenties. De zaakvoerder van het Gentse Skylight, Bart Belaen (39 j.), heeft van vuurwerkshows zijn business gemaakt.

“Denk maar niet dat we alleen op piekmomenten aan de slag gaan,” zegt Belaen. “Het is hier permanent alle zeilen bijzetten. Zowat 90% van de 250 miljoen frank omzet wordt gerealiseerd in het buitenland, vooral Europa. Ook in Beijing schoten we vorig jaar een vuurwerk af ter gelegenheid van de overdracht van Hongkong.”

Bart Belaen kwam toevallig in de business van de ‘bommen en granaten’ terecht. Toen hij in de jaren tachtig voor een Gents evenementenbureau werkte, kwam hij op een dag bij het Nederlandse Skylight terecht. Belaen werd agent voor België. Skylight werkt met een vaste staf van vier mensen (administratie en verkoop) en een vlottende groep onderaannemers op het terrein.

Belaen loopt met ambiteuze plannen rond. “Het is de bedoeling om autonoom te worden ten opzichte van de Nederlandse bv en vervolgens door te groeien via samenwerking,” zegt hij. “Er zijn weinig spelers op de markt, maar wij hebben de voorbije jaren, zoals blijkt uit onze referenties, een uitstekende reputatie opgebouwd. Vandaag organiseren wij alleen vuurwerkshows. Het materiaal wordt aangekocht in het buitenland. Wij denken er ook aan om in de toekomst zélf een productie-eenheid op te starten, maar dan wel niet in België.”

Bart Belaen beperkte tot nog toe zijn Belgische activiteiten tot dertig shows voor de openbare besturen. Hij streeft naar een verdubbeling. Ook wil Skylight meer bedrijven aanspreken. Belaen: “In Nederland hebben we al 300 bedrijven verblijd met onze shows. Dat heeft voor een deel te maken met traditie natuurlijk. Vuurwerk spreekt iedereen aan: het is aantrekkelijk maar wekt ook oerangsten op. De opdrachten van Belgische bedrijven zouden beslist kunnen toenemen.”

Worden bedrijfsfeesten niet een pak duurder met extra vuurwerk? Belaen: “Wat heet duur? Voorbije zomer schoten we een pracht van een vuurwerk af voor rekening van het Oostendse gemeentebestuur. Dat kostte, BTW in, 150.000 frank voor vijftien minuten. Er kwamen 60.000 mensen op het spektakel af. Twee frank per kop, is dat veel geld?”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content