De Vlaamse Televisiemaatschappij ( VTM) is gestart met een kinderoffensief. De familiezender heeft het aanbod voor kinderen sterk uitgebreid. Marketing & research manager Carl Schelstraete vertelt dat VTM in het verleden experimenteerde met ontbijttelevisie. "Dat was eerder een mix van nieuws, service en ook kinderprogramma's. We stelden vast dat we er het heavy viewer-publiek mee bereikten. Maar we wilde...

De Vlaamse Televisiemaatschappij ( VTM) is gestart met een kinderoffensief. De familiezender heeft het aanbod voor kinderen sterk uitgebreid. Marketing & research manager Carl Schelstraete vertelt dat VTM in het verleden experimenteerde met ontbijttelevisie. "Dat was eerder een mix van nieuws, service en ook kinderprogramma's. We stelden vast dat we er het heavy viewer-publiek mee bereikten. Maar we wilden juist een nieuw publiek aantrekken." Nu kiest VTM op die uren 100% voor de kinderen. Dat was vorig jaar ook al het geval, maar nu breidt men de uren aanzienlijk uit. De zender start al om 6.30 uur en stopt om 9 uur. In het weekend kunnen de kinderen al vanaf 7.30 uur voor het scherm plaatsnemen tot 12 uur. Het menu bestaat uit Teletubbies, Rugrats, Kabouter Plop en vanaf 20 september ook de Jellabies. Voor de ouders zijn er nieuwsflitsen. Licht Schelstraete toe: "Belangrijk voor de adverteerders is dat het aantal reclameblokken uitbreidt. Er was van de adverteerders uit veel vraag naar meer tijd. Door de vijf minuten-regel is dat een beetje moeilijk. Vandaar dat we een buffer plaatsen." Die regel bepaalt immers dat Vlaamse zenders geen op kinderen gerichte reclame mogen uitzenden vijf minuten voor en vijf minuten na een kinderprogramma. Dat vangt men nu op door na zo'n programma een clip of een aantal bloopers te zetten. "Dat zijn geen kinderprogramma's, maar we selecteren ze toch op zo'n manier, dat ze het publiek vasthouden." Het is een typisch Belgische, creatieve oplossing. Prompt wijst Schelstraete op het discriminerende karakter van de Vlaamse wetgeving. VT4, bijvoorbeeld, hoeft zich als buitenlandse zender niet aan die regels te houden.De reactie van de adverteerders en de reclamebureaus op de uitbreiding bij VTM is positief. De komende maanden worden heel interessant voor de zender. De kinderyoghurts en de chocomelken heeft de zender het hele jaar door, maar oktober en november worden drukke maanden voor speelgoed met het oog op Sinterklaas en de eindejaarsfeesten.VTM stuurde ter promotie van de kinderblokken een mailing met als aanbod een extra premie. De kreet op de folder luidt Kinderen lezen nog met daaronder in een kleiner corps ondertitels op tv. "We wilden wat confronterend werken," glimlacht Schelstraete. Nochtans is alleen Rugrats ondertiteld. "We wilden gewoon inhaken op een quote dat kinderen nog lezen ten tijde van de Boekenbeurs."