VTM geïnteresseerd in Canal+ Vlaanderen

Nagenoeg een jaar staat Canal+ al te koop. Vooral Canal+ Digitaal maakt de betaalzender aantrekkelijk:

vijf jaar ervaring met een degelijk digitaal platform vormt een begeerde bruidsschat.

Het Franse mediaconcern Vivendi Universal moet saneren. Prompt werden de niet-Franse activiteiten van betaalzender Canal+ in de etalage geplaatst. Een consortium van Telenet, Deficom en het Nederlandse kabelbedrijf UPC wordt naar voren geschoven als de belangrijkste kandidaat-overnemer voor de Benelux-dochter. Het trio zou de markten verdelen: Vlaanderen voor Telenet, Wallonië voor Deficom en Nederland voor UPC. Ook CineNova zou naar die etalage lonken. Van die joint venture bezitten Columbia Tristar en Buena Vista International, de filmdistributeurs van res-pectievelijk Sony en Disney, elk 45 % van het kapitaal. De resterende aandelen zijn in het bezit van UPC. CineNova is actief als uitbater van filmkanalen in Nederland en – via UPC – in Brussel en Leuven.

“Er zijn nog kandidaten,” luidt het laconiek bij Charles Bornot, algemeen directeur van Canal+ Benelux. Maar geen van de bekende kandidaten zou bereid zijn de gevraagde prijs op tafel te leggen. De geruchtenmolen heeft het over 75 tot 100 miljoen euro. Flink onder de 300 miljoen euro die in juni 2002 meegedeeld werd als vraagprijs.

Ook News Corp van mediamagnaat Rupert Murdoch wordt genoemd als kandidaat, al lijkt die met Telepiu (Canal+ Italië) zijn slag te hebben thuisgehaald. Maar de meest opmerkelijke naam op de sollicitantenlijst is de Vlaamse Media Maatschappij ( VMMa), moederbedrijf van VTM, Kanaal 2, JIMtv en Q-Music. “Daar mag ik geen commentaar op geven,” zegt woordvoerder Mark Vanlombeek. Goed geplaatste bronnen beweren dat het overnamedossier op tafel heeft gelegen. Het is echter niet duidelijk of VMMa het betaalstation zelf wilde kopen of aansluiting zocht bij het consortium Deficom-Telenet-UPC.

Waarom zoveel belangstelling voor een bedrijf dat in 2001 nog een verlies van 6 miljoen euro op een omzet van 230 miljoen euro boekte? Canal+ heeft al vijf jaar een puik digitaal platform. Dat betekent: meer zenders, betere beeld- en klankkwaliteit en technische snufjes zoals de mogelijkheid om de taal te selecteren bij bepaalde films en kanalen. Canal+ Digitaal omvat drie digitale zenders ( Canal+ Rood, Canal+ Blauw en Canal+ 16/9) en Het Boeket, een verzameling van zestien thematische zenders (zoals Docu&Info). Daarnaast zijn er nog opties: Cinema World (twee filmkanalen), Music World (vier muziekzenders), Music Choice (40 radiostations) en X-Zone (erotiek). Dankzij het in oktober 2000 gelanceerde pay-per-view-systeem Kiosk heeft de abonnee zelfs een digitale videotheek ter beschikking.

Vraag is nu of de abonnees bereid zijn 400 tot 600 euro te betalen voor een set-top box. Bornot: “Wij verhuren een set-top box, bieden waardevolle inhoud aan en als we voldoende massa hebben bereikt, voegen we er functies aan toe.” Voldoende massa? Volgens Bornot betekent dat in Vlaanderen 160.000 abonnees. Vandaag heeft Canal+ 155.000 abonnees, maar amper 56.000 kijken digitaal. Canal+ Digitaal is immers alleen beschikbaar op het kabelnetwerk van Telenet en enkele gemengde intercommunales. Telenet heeft gesprekken aangeknoopt met de zuivere intercommunales om samen tegen eind 2004 in heel Vlaanderen digitale televisie aan te bieden. Door een overname van Canal+ Benelux zou Telenet die belofte kunnen waarmaken.

Hans Sterkendries

Telenet overlegt met de zuivere intercommunales

om samen tegen eind 2004 in heel Vlaanderen digitale televisie aan te bieden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content