Ardotrans wisselt zijn transportactiviteit naargelang van het seizoen. Nu eens varkens, dan weer verse groente en fruit.
...

Ardotrans wisselt zijn transportactiviteit naargelang van het seizoen. Nu eens varkens, dan weer verse groente en fruit.Claudine Callens, 31 jaar, leidt transportbedrijf Ardotrans in Ardooie. Een vrouw in een sector waar mannen graag stoer doen : ongewoon, niet ? "Ja, soms komen ze hier binnen en vragen ze mij waar de baas is. Dan kijken ze wel even op als ik zeg dat die voor hen zit," lacht gedelegeerd bestuurder Callens, die er meteen bij vertelt dat dit vak haar helemaal opslorpt, weekends incluis. Ze was amper achttien toen haar vader, een varkenskweker, een transportbedrijf in het Ieperse ( Vlamvarco) opkocht. Meer dan een eenmanszaak was dat niet. Vader Callens had vanuit eigen professionele ervaring gemerkt dat er een gat in de markt zat voor vervoer van varkens. Nu, dertien jaar later, is het tot Ardotrans omgedoopte Vlamvarco een onderneming met een kleine 100 miljoen aan omzet en met 26 werknemers, allen professionele vrachtwagenchauffeurs. Ardotrans eet van verschillende walletjes. In de wintermaanden worden varkens vervoerd (uitsluitend in het buitenland, vooral Italië), voor rekening van de exporteurs van levende dieren. De klanten komen uit België, Nederland, Frankrijk en Duitsland, maar worden niet met tientallen geteld. "Het is een kleine wereld," zegt Claudine Callens. Eens de lente eraan komt, schakelt Ardotrans in een andere versnelling. Dan rijdt het wagenpark (20 vrachtwagens van 44 ton) in dienst van de voedingsindustrie, om vers fruit en verse groeten naar de plaats van bestemming te brengen, hoofdzakelijk in Frankrijk. Op de vraag of dit alles ook een winstgevende bezigheid is, repliceert Claudine Callens verrassend : "We proberen vooral met plezier te werken." Volgens de laatst beschikbare cijfers klokte Ardotrans in 1994 af op 98,9 miljoen omzet en 1,3 miljoen frank winst (105,5 miljoen en een verlies van 2,4 miljoen in 1993). Opvallend ook in de cijfers, maar een normaal gegeven voor de sector : er wordt veel toegevoegde waarde gerealizeerd, bij Ardotrans zo'n 50 miljoen. Claudine Callens komt woorden tekort als we haar vragen haar eigen taak binnen het bedrijf te omschrijven. Ze is gedelegeerd bestuurder vanzelfsprekend, maar ook telefoniste, receptioniste, boekhouder, commercieel én administratief verantwoordelijke. Een hele mond vol. "Mocht er mij iets overkomen, zou dat een heel groot probleem zijn," geeft ze toe.Ardotrans is, in de hoedanigheid van varkenstransporteur, een uitzonderlijk eendje in de transportbijt. Je kan ze gemakkelijk op de vingers van één hand tellen, de vervoerders van de knorrige dieren : naast Ardotrans heb je nog Sabbe in Tielt en Maes in Pervijze. Een Westvlaams onderonsje dus, en ook qua bezetting puur West-Vlaams. "Noch bij ons noch bij de collega's worden goedkope chauffeurs van andere landen in huis gehaald," zegt Claudine Callens formeel. Of ze ook wel eens zélf achter een hoog stuur plaatsneemt ? "Als het echt moet, dan kan het meteen," zegt ze. Maar het is nog niet gebeurd. Ze heeft de handen meer dan vol met het sturen van het bedrijf. CLAUDINE CALLENS (ARDOTRANS) Thuis op vele terreinen.