Samen met Het Brugsch Handelsblad, De Weekbode en Kortrijks Handelsblad hoort De Zeewacht bij De Krant van West-Vlaanderen van Roularta Media Group (ook uitgever van Trends). Met een oplage van 93.000 exemplaren en 331.600 Cim-gecontroleerde lezers bestrijken die lokale edities van De Krant van West-Vlaanderen de hele kustpr...

Samen met Het Brugsch Handelsblad, De Weekbode en Kortrijks Handelsblad hoort De Zeewacht bij De Krant van West-Vlaanderen van Roularta Media Group (ook uitgever van Trends). Met een oplage van 93.000 exemplaren en 331.600 Cim-gecontroleerde lezers bestrijken die lokale edities van De Krant van West-Vlaanderen de hele kustprovincie. De Zeewacht telt 42.000 lezers en heeft een oplage van 10.000 exemplaren. Op 1 april 1999 kwam de Oostendse Tine Heddebauw (38 j.) aan het hoofd van de 103 jaar oude De Zeewacht, die zetelt in de Koningin der Badsteden. Zij leidt een vierkoppige, exclusief vrouwelijke, vaste ploeg met redactieassistente Laurette Ingelbrecht (46 j.), rewriter-coördinator Sandra Rosseel (22 j.) en Nele Lamoot (22 j.) (rewriting en administratie). Freelance huisfotografe Lysiane Van Houtte (40 j.) rondt het kransje af. Tine Heddebauw : "Toen ik vijftien jaar geleden bij Gazet van Antwerpen begon, was ik in de kustregio één van de weinige vrouwelijke beroepsjournalisten in de dagbladpers. De journalistiek was toen nog een echte mannenwereld. Intussen heb ik er toch al heel wat vrouwelijke collega's bij." Met een omzet van 370 miljoen frank (48% uit reclame en sponsoring, 32% uit losse verkoop en 20% uit abonnementen) hield De Krant van West-Vlaanderen vorig jaar goed stand in het medialandschap. Directeur Eddy Brouckaert: "Voor het eerst haalden we eind vorig jaar ook de kaap van de 30.000 verkochte abonnementen. De meer dan honderdjarige De Zeewacht belichaamt binnen de Krant van West-Vlaanderen het unieke karakter van het meest verkochte nieuwsweekblad in onze provincie. Ondanks het succes van de regionale tv-stations blijft de West-Vlaming verknocht aan de gedrukte lokale berichtgeving. En dat blijkt een nogal typisch West-Vlaams fenomeen te zijn." Volgens de kersverse hoofdredacteur Heddebauw bestrijkt het lezerspubliek van De Zeewacht "iedereen die verbonden is met de kustregio, jong en oud, arbeider en kaderlid". Ook in het buitenland telt het weekblad abonnees. "Vele uitgeweken kustbewoners houden de band met stad of streek via De Zeewacht," zegt ze. "Dat blijkt ook uit de stroom brieven die we wekelijks ontvangen."