Thomas Celen werkte bij IBM, tot hij in 2015 besloot het roer om te gooien. Dat verliep niet zonder slag of stoot: "Ik was met een kennis een bedrijf begonnen. Zapfloor zou 'het Immoweb voor kantoren' worden. Dat eindigde in mineur, waarna ik enkele maanden alleen doorging." Zapfloor bleef bestaan, maar de insteek veranderde. "Bi...

Thomas Celen werkte bij IBM, tot hij in 2015 besloot het roer om te gooien. Dat verliep niet zonder slag of stoot: "Ik was met een kennis een bedrijf begonnen. Zapfloor zou 'het Immoweb voor kantoren' worden. Dat eindigde in mineur, waarna ik enkele maanden alleen doorging." Zapfloor bleef bestaan, maar de insteek veranderde. "Bij IBM implementeerde ik grote softwarepakketten. Omdat ik dat zo'n fantastische wereld vond, wilde ik een systeem bedenken dat ik kon invoeren bij mijn toenmalige klanten, co-workingruimtes in de Benelux." Celen ontdekte dat er behoefte was aan een platform waarop je werkplekken kunt boeken en zien welke ruimtes in gebruik zijn. Dat ontwikkelde hij samen met Wouter Schoofs, zijn beste vriend, die mee instapte in Zapfloor. "Onze klanten zijn niet langer enkel co-workingruimtes, maar ook grote bedrijven. Engie gebruikt onze software bijvoorbeeld wereldwijd. Die ommezwaai was wel spannend. In 2015 verkochten we een platform dat enkel op papier bestond. Intussen verdubbelen we jaarlijks onze cijfers." In 2019 haalde de scale-up ruim een miljoen euro op bij het Waalse investeringsvehikel Noshaq en bij Stefan Grosjean, de oprichter van Smappee. "We plannen een nieuwe financieringsronde, om onze groei nog te versnellen. De coronacrisis heeft de vraag doen stijgen. De vraag naar co-workingruimtes is enorm gestegen door hun flexibele aanbod, zowel voor grote bedrijven als voor kmo's. En grote bedrijven beseffen dat gigantische torens voor één bedrijf passé zijn. In de toekomst zal men veel slimmer omspringen met kantoorruimtes, en wil men meer kunnen inzetten op samenwerken. Zapfloor is daar de ideale tool voor."