SATELLIETEN.
...

SATELLIETEN.Bij het betreden van de klinische, splinternieuwe produktiehall voor hygiënische toepassingen (babyluiers, materialen voor inkontinentie en dameshygiëne) waant men zich veeleer in een medisch centrum dan in een textielonderneming. Terwijl de traditionele produktie van vulvliezen voor de meubelindustrie, bedding en bekleding in 1979 nog goed was voor 75 % van de omzet, is dat aandeel geslonken tot 40 %. "De levenscyclus van produkten wordt korter, vooral in de hygiënische sektor zijn er konstant veranderingen, waarvoor nieuwe technologieën vereist zijn, " zegt Filiep Libeert. De nieuwe lijn, een investering van 250 miljoen frank, produceert 240 lopende meter vlies per minuut, een primeur in Europa.Meulebeke evolueert naar een hoogtechnologisch centrum voor de Libeltex-Groep. Het Ashrae-onderzoekslabo is een unicum in het Vlaamse textielgebeuren. Het hele produktieproces draait op TKZ (totale kwaliteitszorg) geëvalueerd en goedbevonden door kwaliteitsgoeroe J. Goldsmith van het EOQ, European Organisation for Quality just-in-time-leveringen, Iso 9001 en -2-labels. De produktielijnen, met recyclage van afvalwaters, worden grotendeels volgens eigen koncept en uit eigen know-how gebouwd in het eigen metaalatelier met 20 mecaniciens. "Dat is enorm kostenbesparend en bovenal houden we onze O&O en kunde in huis. Nieuwe technologische ontwikkelingen worden overgeplant in onze satellietbedrijven. Alle ondernemingen moeten in staat zijn het hele produktengamma uit Meulebeke, 12.000 verschillende items, te verdelen. "Satellieten zijn de nieuwe akkwisities in het buitenland. Vezelvliezen (fibrefill) is een volumemarkt. De omvang van het produkt, zijn lage gewicht per kubieke meter (van 30 gr/m² tot 1000 gr/m²), beperken de aktieradius voor uitvoer tot 700 kilometer. En ruim 90 % van de produktie wordt geëxporteerd. De druk van de transportkosten heeft Libeltex er toe aangezet begin '90 de non woven-divisie van het Duitse Brinkhaus te kopen ; eind '90 was er een eerste overname in Zweden (Lagans), begin '92 gevolgd door de Sporda-groep. "Om onze marktaandelen in Skandinavië, Duitsland en Midden-Europa veilig te stellen. De overname van een Zuidfranse vezelvliesproducent past in hetzelfde plaatje : Frankrijk was onze belangrijkste exportmarkt. Libeltex Mâcon wordt de springplank naar Zuid-Europa. " Grenzen verschuiven, nieuwe geografische inplantingen zijn ook nodig, eenvoudig omdat klanten voor vulvliezen in de meubelsektor, bekleding en bedding verhuizen naar Zuid- en Oost-Europa.Filiep Libeert ziet de toekomst van zijn groep met een gerust gemoed tegemoet. "We hebben de know-how, de mentaliteit om nieuwe technologische toepassingen te ontwikkelen, onder meer voor nieuwe polymeren. " Tegelijk waarschuwt hij voor zelfgenoegzaamheid : "Stielkennis van textielmachines is altijd belangrijk geweest in deze streek, maar er zijn nu produktiesturingssystemen om de know-how die wij hier opgebouwd hebben, goedkoop op een schijfje naar verre oorden over te brengen. " De Aziatische textieltijgers investeren meer en sneller in technologie dan Westeuropese ondernemingen. De rendabiliteit van hun textielfabrieken ligt bovendien mijlen voor op die van de Vlaamse...ASHRAE-ONDERZOEKSLABO VAN LIBELTEX Unicum in het Vlaamse textielgebeuren.