Volgens Carglass kost een reparatie van de voorruit doorgaans niets dankzij uw glasbreukverzekering. "Maar de prijs van de dekking tegen glasbreuk gaat de hoogte in omdat dat soort schade steeds vaker voorkomt en omdat de reparatiekosten steeds hoger oplopen", geeft een van de grote verzekeraars van het land toe.
...

Volgens Carglass kost een reparatie van de voorruit doorgaans niets dankzij uw glasbreukverzekering. "Maar de prijs van de dekking tegen glasbreuk gaat de hoogte in omdat dat soort schade steeds vaker voorkomt en omdat de reparatiekosten steeds hoger oplopen", geeft een van de grote verzekeraars van het land toe. "In 2009 stelden we een stijging met 30 procent vast en vorig jaar kwam er nog eens een kwart bij", berekent Gerrit Feyaerts van AG Insurance. "Het aantal dossiers voor glasbreuk is met 26,2 procent gestegen", meldt Valérie Nouille van marktleider AXA. En Ethias behandelde in 2010 meer dan 37.000 dossiers tegenover 28.966 in 2008. Autoruiten herstellen, is een zeer lucratieve activiteit. Vooral omdat 70 procent van de Belgische automobilisten ertegen verzekerd is. Marktleider Carglass zet dan ook een tweecijferige groei neer, zowel in de omzet als voor de nettowinst (zie tabel Krasvrije business). De kuilen in het wegdek, het strengere klimaat, de toename van de glasoppervlakte van de auto's en de uitbreiding van het wagenpark vormen slechts een gedeeltelijke verklaring. "We geven uit concurrentiële overwegingen geen enkel gegeven vrij per land", zegt Gérald Damski, die verantwoordelijk is voor Europa bij Belron, het bedrijf achter Carglass. "Het is een heel gevoelig onderwerp in de sector omdat velen Carglass ervan verdenken monopolistisch te zijn, ook al wijst op dit ogenblik niets op enig misbruik", reageert Federauto, de beroepsvereniging van de autohandel en -reparatie. Bij ons is er inderdaad tot nu toe geen enkele klacht binnengelopen, maar in andere landen, waaronder Nederland, heeft Carglass zich al moeten verdedigen tegen zulke aantijgingen. Met een marktaandeel van bijna 70 procent en meer dan 350.000 interventies per jaar trekt Carglass het grootste deel van een laken dat zo'n 120 miljoen euro waard is naar zich toe. Voor bedrijven als Autoglass Clinic, GlasGarage Assistance, Speedglas en voor de concessiehouders, de zelfstandigen en de carrossiers blijven alleen kruimels over. In België telt Carglass 40 servicecenters en een vloot van een honderdtal mobiele werkplaatsen. Het biedt flexibele uren aan, een snelle service en neemt de kosten van de administratieve verwerking voor zijn rekening. Daarom werken de belangrijkste verzekeringsmaatschappijen met Carglass samen. "Bij sommige leasingmaatschappijen staat de naam Carglass uitdrukkelijk op het verzekeringsbewijs. Tegen dat soort oneerlijke concurrentie kunnen we niet op", legt een zelfstandige hersteller de vinger in de wonde. Dat de kip met de gouden eieren zo productief is, heeft er ook mee te maken dat de verzekeraars de vrijstelling afschaften om te besparen op de kosten van een expert. Ze stimuleren ook de schadeherstelling in plaats van systematisch ruiten te vervangen. Een voorruit vervangen, is een dure zaak, gemiddeld 540 euro, terwijl de reparatie van een zogenaamde inslag 20 tot 30 procent minder kost. "Dankzij onze techniek helpen we de verzekeraars honderden miljoenen euro's te besparen", zegt Damski. Maar de verzekeraar heeft geen enkele controle meer omdat de automobilist beslist om een beroep te doen op de hersteldienst. De intensieve reclamecampagnes spelen daar ook handig op in. Om zijn commerciële activiteit op te krikken met de herstelling van inslagen - de Franse belangengroepering 40 millions d'automobilistes noemt ze oppervlakkig - leggen de reclameboodschappen van het merk zo zwaar de nadruk op preventie dat de automobilisten zich bij het minste barstje naar Carglass reppen. "De studie van die vereniging berust op niets en wij zitten ook niet op de markt van de voorruitesthetiek. Elke herstelling is noodzakelijk en ik kan dat wetenschappelijk aantonen", zegt Damski. Dat is een mening die meteen ge-nuanceerd wordt door een zelfstandige hersteller. "Het gaat hier om perverse reclame omdat niet elke inslag kan gerepareerd worden. Als de barst of het sterretje te dicht aan de rand of in het gezichtsveld van de bestuurder zit, rest er niets anders dan de ruit te vervangen. Bovendien kan een simpel schrammetje een tiental jaar standhouden. En met de gelaagde voorruiten zijn er geen meer die uiteenspatten in het gezicht van de bestuurder." Sommigen verbazen zich over de houding die de verzekeraars aannemen tegenover een marktspeler wiens herstellingsprijzen de hoogste op de markt zijn... tot 40 procent meer. "Voor een identiek product past Carglass een reparatietarief toe dat twee keer hoger ligt dan bij ons. Voor de vervanging van een voorruit wordt dat zelfs drie keer", schat het management van de Brusselse keten Speedglass. "Als het prijsverschil al bestaat, komt het door de kwaliteit en de snelheid van de dienstverlening, de marketing, de levenslange garantie en de kosten voor onderzoek en ontwikkeling", zegt Damski. "Op dit ogenblik peppen de verzekeraars het monopolie van Carglass op door in partnership te gaan met de onderneming", zo vertrouwt een zelfstandige ons toe. "Waarom schrijven ze geen aanbestedingen uit? De markt moet in evenwicht gebracht worden door dat monopolie te breken." "Sinds de financiële crisis zijn de verzekeraars op zoek naar een alternatief dat voor hun klanten minder duur uitvalt", merkt de operationeel directeur van Autoglass Clinic, Charline Leroi, op. "Maar in tegenstelling tot wat er in de ons omliggende landen gebeurt, blijven de Belgische verzekeraars huiverig staan tegenover het idee om hun klanten actief door te verwijzen naar andere gespecialiseerde autoruitherstellers." VALÉRY HALLOY"Voor identieke producten past Carglass een tarief voor reparatie of vervanging toe dat twee en drie keer hoger ligt"Verzekeraars stimuleren schadehersteling in plaats van ruiten te vervangen.