Tot voor kort brachten Chinese motorfietsfabrikanten vooral goedkope, lichte 125 cc-motoren op de westerse markten. Vaak maken die producenten ook motoren voor de Japanse merken Yamaha, Honda en Suzuki. Die zijn ook de basis voor hun eigen producten. De fabrikanten hebben er geen problemen mee dat ze klonen van de Japanse merken brengen, want dat moet vertrouwen wekken. Een groot deel van de 125 cc-categorie bestaat uit zulke Chinese motorfietsen.
...

Tot voor kort brachten Chinese motorfietsfabrikanten vooral goedkope, lichte 125 cc-motoren op de westerse markten. Vaak maken die producenten ook motoren voor de Japanse merken Yamaha, Honda en Suzuki. Die zijn ook de basis voor hun eigen producten. De fabrikanten hebben er geen problemen mee dat ze klonen van de Japanse merken brengen, want dat moet vertrouwen wekken. Een groot deel van de 125 cc-categorie bestaat uit zulke Chinese motorfietsen. Maar nu schakelen de Chinese fabrikanten over naar de middelzware motoren: 500 cc'ers die met een A2-rijbewijs mogen worden bestuurd. Voge kwam deze maand op de Belgische markt met de 500DS adventure bike en de 500R naked bike, twee 500 cc-tweecilindermotoren. De opbouw van het blok lijkt op die van de Honda 500 cc Twin. Dat is logisch, want de producent van Voge is Loncin, dat onderdelen en motorfietsen maakt voor Honda, MV Agusta en BMW. Voge is het premiummerk van Loncin. Het maakt gebruik van onderdelen zoals remmen van Nissin, een voorvork van KYB en een ABS-systeem van Bosch. Toch is de prijs aantrekkelijk. De 500R kost 5499 euro, de 500DS 5899 euro. Het design van de 500DS sluit aan bij de kenmerken van de adventuremotoren: grote veerwegen, valbeugels, een klein verstelbaar windschermpje en de vogelbeklijn. Enkele kleine dingen ogen wat goedkoop. Zo is het is de vraag hoe de lak en de chroom de tijd zullen doorstaan. De zit op de motor is oké, het stuur is breed en het zicht op de weg is goed. De tweepitter trekt vlot op en de kilometerteller wijst al snel 120 kilometer en meer aan. Er zijn dan nog een paar duizenden toeren over. De motor heeft een vermogen van 46 paarden, meer dan genoeg voor hetwoon-werkverkeer. Een lange trip met z'n tweeën en met bagage zal moeilijker zijn. De 500DS heeft een goede wegligging. Bij het testmodel voelde je rond 6000 toeren per minuut vibraties in het stuur. In de zesde versnelling rij je dan 115 à 120 kilometer per uur. Bij lagere toerentallen vielen de vibraties weg. Een ander nadeel was de moeilijke afleesbaarheid van de tellers. Het verbruik bedroeg 4,3 liter per 100 kilometer. Met een tankinhoud van 17 liter betekent dat een actieradius van bijna 400 kilometer.