De voorbije jaren is de markt van de dakloze auto's helemaal opengebroken. Daarvoor vallen tal van oorzaken aan te wijzen, maar als je de vrucht van een beschouwende kijk eens goed gaat filteren, blijven twee belangrijke factoren over.
...

De voorbije jaren is de markt van de dakloze auto's helemaal opengebroken. Daarvoor vallen tal van oorzaken aan te wijzen, maar als je de vrucht van een beschouwende kijk eens goed gaat filteren, blijven twee belangrijke factoren over. Eén: constructeurs deinzen er niet langer voor terug om een dieselmotor in het vooronder van hun daklozen te stoppen. De dieseltechnologie is de voorbije jaren spectaculair geëvolueerd: naar stiller, milieuvriendelijker en vinniger motoren. Dus ook perfect voor een cabrio. En twee: een jaar of vijf geleden zag de zogenaamde coupé-cabrio het levenslicht. Mercedes stond met de SLK mee aan de bakermat van het concept, toen de Duitse constructeur het stoffen dak verving door een metalen constructie. Resultaat: met gesloten dak voelt de auto aan als een coupé. En is hij bovendien perfect bruikbaar in de winter. Terwijl hij met opgeplooid dak een echte cabrio is. De dieselmotor en het metalen plooidak verkleinden samen de drempelvrees van de consument. Ondertussen gooiden massaconstructeurs als Renault en Peugeot betaalbare producten op de markt. Een zeer succesvolle operatie, zo blijkt. In een hoger segment dan Peugeot en Renault rijdt Mercedes, waar ze al decennialang ervaring hebben met cabrio's. De stokoude 190 SL is vandaag zelfs een icoon, een felbegeerd verzamelobject, net zoals de Papillon met naar boven open zwiepende deuren, een auto die ooit in zeer beperkte oplage werd gebouwd. "Cabrio's houden ook beter hun waarde dan berlines," weet Erik Van den Heuvel van Mercedes België. Maar een groeimarkt wil hij het niet noemen. "Neen, het is een heel wispelturige markt. Het gaat op en neer. Daarmee bedoel ik: het volstaat dat er een nieuw model op de markt komt en je krijgt een plotse opflakkering. Ja, het jojo-effect. " De cijfers geven hem gelijk. 2004 was een boerenjaar voor de cabrio: de verkoop klom van 9453 exemplaren in 2003 naar 13.480 in 2004. Een sprong die zich grotendeels laat verklaren door de komst van de Peugeot 307cc en Renault Mégane cabrio, beide met metalen plooidak. Maar de groei wordt niet doorgetrokken: over de periode tot en met mei is er dit jaar in vergelijking met 2004 een achteruitgang van 1300 exemplaren. Wegens niets echt nieuws onder de zon? Ander voorbeeld: de score van Opel in de markt der daklozen: de voorbije twaalf maand maakte het merk twee sprongen in de verkoopklassementen. Een eerste keer met de komst van de Tigra Twin Top, het eerste metalen plooidak van het merk, en een tweede keer toen hetzelfde tuig werd uitgerust met een dieselmotor. Of hoe een markt niet alleen door de conjunctuur, maar ook door de nieuwswaarde van producten wordt bepaald. Jo BossuytDat de cabrio's zo'n succes kennen, komt omdat de constructeurs er niet langer voor terugdeinzen om een dieselmotor in het vooronder te stoppen.