Wie BMW zegt, denkt vooral aan de boxermotoren met een cilinderinhoud van 1100 cc of meer. Het zijn motoren die veel ingezet worden voor grote reizen en om de files te trotseren bij woon-werkverkeer. De RT en de GS zijn de populairste modellen. Ze hebben veel koppel en nogal wat vermogen. Het nadeel van die boxers is dat ze veel wegen en redelijk breed zijn. Een lichter, smaller én iets goedkoper alternatief in het aanbod van BMW is dan de F800-reeks.
...

Wie BMW zegt, denkt vooral aan de boxermotoren met een cilinderinhoud van 1100 cc of meer. Het zijn motoren die veel ingezet worden voor grote reizen en om de files te trotseren bij woon-werkverkeer. De RT en de GS zijn de populairste modellen. Ze hebben veel koppel en nogal wat vermogen. Het nadeel van die boxers is dat ze veel wegen en redelijk breed zijn. Een lichter, smaller én iets goedkoper alternatief in het aanbod van BMW is dan de F800-reeks. De F800 is sinds 2006 opgenomen in het aanbod van BMW. De basis is een staande twin (wat garant staat voor een smalle bouw) met een cilinder-inhoud van 798 cc. In 2013 kwam BMW met een nieuw model. De GT moet de ST-uitvoering vervangen. GT staat voor Gran Turismo, een motor waarmee je makkelijk op reis kan. De ST was een sportieve toerversie. De GT kenmerkt zich door wat meer 'plaatwerk' wat de stroomlijnkuip betreft. De twin levert 90 pk bij 8000 toeren per minuut en is daarmee de sterkste van de F800-reeks. Het voordeel van de F800GT is zijn grote wendbaarheid. Dat is onder meer te danken aan de positie van de benzinetank onder het zadel, waardoor het zwaartepunt lager ligt. De GT rijdt vlot, trekt goed op en ligt goed op de weg. Voor dagelijks verkeer en voor een weekendtrip zijn de 800 cc ruim voldoende. Het exemplaar waarmee wij de weg op gingen, was voorzien van twee zijkoffers en een topkoffer, en een tanktas. De motor komt daardoor imposant over en lijkt veel breder. Toch is de motor met gemak tussen twee auto's door te sturen. Een nadeel is wel dat hij het op- en afstappen wat moeilijker maakt. De GT heeft een groot minpunt, zeker voor een toermotor. De ruit van de stroomlijn is laag en kan niet worden versteld. Dat is vooral lastig bij snelheden boven 100 per uur. De rijwind wordt naar je borst en nek gestuwd en zeker tijdens lange ritten op de snelweg is dat weinig comfortabel. De GS is het 'terreinbroertje' van de GT. GS is de afkorting van Gelände Sport, maar veel zal de doorsneerijder met deze motor niet op onverharde wegen te vinden zijn. De GS heeft een aangepaste vormgeving gekregen, maar de motor bleef ongewijzigd. Het vermogen bedraagt 86 pk bij 7000 toeren per minuut, iets minder dan de GT. De motor staat wat hoog op zijn poten en je moet moeite doen om bij stilstand je voeten plat op de grond te zetten. Het stuur is breed en de zitpositie is vrij rechtop. Dat maakt dat je een goed zicht hebt. De GS ligt goed op de weg, je kunt er zowel de kleine wegen als de snelwegen mee afraggen. En het is gemakkelijk laveren in fileverkeer. AD VAN POPPEL