Op het recentste autosalon van Frankfurt - het evenement is ondertussen verhuisd naar München - onthulde Land Rover zijn nieuwe Defender. Vorig jaar verscheen de stoerste in het gamma van de Brits-Indiase constructeur in de showroom. In die periode testten we voor deze rubriek de Defender 110, de zogenoemde lange versie. Minder bekend bij het grote publiek is dat er ook een korte versie van die Land Rover is: de Defender 90. De term 'kort' is niet uit de lucht gegrepen: heeft de Defender 110 ...

Op het recentste autosalon van Frankfurt - het evenement is ondertussen verhuisd naar München - onthulde Land Rover zijn nieuwe Defender. Vorig jaar verscheen de stoerste in het gamma van de Brits-Indiase constructeur in de showroom. In die periode testten we voor deze rubriek de Defender 110, de zogenoemde lange versie. Minder bekend bij het grote publiek is dat er ook een korte versie van die Land Rover is: de Defender 90. De term 'kort' is niet uit de lucht gegrepen: heeft de Defender 110 een totale lengte van 5,02 meter, dan houdt deze kortere variant het bij 4,58 meter. Dat is nog altijd niet klein, maar wel een halve meter minder. Voor de aandrijving is het kiezen uit heel klassieke motoren: benzine of diesel. Net zoals alle andere versies komt de D250, de middelste van de drie diesels, standaard met een automatische versnellingsbak van acht gangen en steekt er 250 paarden onder de rechtervoet. Net zoals de grotere 110 is de Defender 90 een heel andere auto dan de vorige generatie. De oude Defender was niet meteen gemaakt om lange afstanden mee af te leggen, want hij is behoorlijk luidruchtig en niet meteen comfortabel. Voor deze nieuwe generatie heeft Land Rover het roer omgegooid: dit is een heel comfortabele SUV waarin het knus reizen is en waarvan het interieur met hoogwaardige materialen is afgewerkt. Het neemt niet weg dat de Defender de kwaliteiten waarmee hij door autokenners wordt geassocieerd heeft behouden: zijn terreincapaciteit. Dit blijft een wagen voor het echte terreinwerk. Je rijdt ermee over en door de meest onwaarschijnlijke hindernissen - een riviertje van 90 centimeter diep, venijnige rotsblokken op een pad door het bos of putten van een halve meter diep. We reden er een helling van 110 graden mee op, gevolgd door een ravijn met dezelfde hellingsgraad naar beneden: de nieuwe Defender kan alles wat zijn voorganger kon. Alleen wordt het nu allemaal niet langer mechanisch gestuurd, maar elektronisch. Dat maakt het voor de niet-ervaren terreinrijder iets makkelijker. Vooral offroad voel je het verschil tussen de 110 en de 90. De wielbasis of de afstand tussen de voor- en de achterwielen is een heel stuk kleiner. Daardoor is de korte Defender toch heel wat wendbaarder.