Als je naar het dashboard van de vernieuwde BMW K1600GT kijkt, dan heb je bijna de indruk dat je te maken hebt met een auto op twee wielen. Twee ronde tellers (een voor de toerentallen en een voor de kilometers), een radioschermpje, controlelampjes, zelfs extra ventilatie.
...

Als je naar het dashboard van de vernieuwde BMW K1600GT kijkt, dan heb je bijna de indruk dat je te maken hebt met een auto op twee wielen. Twee ronde tellers (een voor de toerentallen en een voor de kilometers), een radioschermpje, controlelampjes, zelfs extra ventilatie. Die indruk wordt alleen maar versterkt door de krachtbron: zes cilinders op een rij. De vergelijking met auto's is trouwens zo gek nog niet. BMW-motorfietsen zijn sinds mensenheugenis uitgerust met boxermotoren: een krachtbron met twee tegenover elkaar liggende cilinders. Maar BMW maakt ook auto's en, zo stelt het Duitse merk, "zes-cilinder-in-lijn-krachtbronnen maken al meer dan 80 jaar deel uit van BMW's geschiedenis en merkidentiteit. Met de lancering van de K1600GT en GTL in 2010 slaagde BMW er niet alleen in die traditie over te brengen naar de motoren, maar ook de lichtste en meest compacte zes-cilinder-in-lijn voor motoren met een inhoud van meer dan 1000 cc op de markt te brengen." De K1600GT oogt imposant. Het is een forse motorfiets die met een gevulde benzinetank meer dan 300 kilo weegt. Maar opvallend is dat, ondanks dat gewicht, de motor heel gemakkelijk rijdt, zelfs in file- en stadsverkeer. Dat komt doordat BMW het zwaartepunt laag heeft gehouden. De 1600 heeft ook een versnelling achteruit als optie. Dan hoef je die 300 kilo niet meer uit de garage te duwen. De 1600-eigenaar wordt ook op andere gebieden verwend: de toerkuip houdt je goed uit de wind, er is handvat- en zadelverwarming, het motorkarakter kan worden aangepast aan de omstandigheden (regen, weg, dynamisch) en de vering is elektronisch instelbaar. De K1600GT zit comfortabel. De motor is krachtig en koppelrijk (met zijn 160 pk haalt die in 3,2 seconden 100 km/uur) en aangepast aan de Euro4-norm. Schakelen is makkelijk doordat de K1600 is uitgerust met het quickshiftersysteem. Maar comfort, accessoires en kracht hebben een prijs. De basisprijs van de K1600GT is 22.790 euro en de versie waarmee wij op pad gingen, staat te boek voor 28.225 euro. Daar heb je ook al een leuke auto voor. Ad Van Poppel