Voor de onverbeterlijke workaholic (tips, voorbeelden en ideeën)

De diehards laten we ook deze zomer niet in de steek. Speciaal voor hen een lijst met businessboeken – die ook minder fanatieke lezers kunnen bekoren.

Een robuuste autobiografie van een even onconventionele als succesvolle en- trepreneur – dat is gesneden koek voor de zomerse lectuurlijst van de manager. We kozen dan ook voor Richard Bran- son over Richard Branson (Forum, 541 blz., 17,95 euro). Het boek, waarvan de originele titel Losing My Virginity knipoogt naar de naam van het imperium van de Britse selfmade tycoon, verscheen al in 1998. Nu ligt een vlug geactualiseerde paperbackeditie in de boekhandel. Bransons bonte leven, zijn avonturen in de luchtballon en andere stunts, en de vaak tumultueuze groei van zijn Virginconglomeraat passeren de revue. Steevast ligt de nadruk op zijn eigengereide, vaak zelfs balsturige managementstijl. En als geen ander kent hij de knepen van pr en marketing.

Tegelijkertijd verscheen de Nederlandse versie van Screw it, Let’s Do it! (Forum, 112 blz., 12,50 euro), een magere spin-off van de autobiografie waarin Richard Branson zijn regels voor zakendoen op een rijtje zet. In dit schriele boek geraakt hij nauwelijks verder dan platitudes. Gelijkaardig van opzet, maar gelukkig wat gevleesder van inhoud, is Martha’s regels (Archipel, 216 blz., 17,95 euro). De Amerikaanse lifestylegoeroe Martha Stewart schreef het werk in de gevangenis, waar ze vijf maanden doorbracht omdat ze niet wilde meewerken in een onderzoek naar handel met voorkennis. Toen medegevangenen advies vroegen om zelf een zaak op te zetten, begon de gefortuneerde gevangene aan haar ondernemershandboek. Over haar opgang, val en al even spectaculaire comeback schreef Robert Slater Martha (Pearson/Prentice Hall, 255 blz.). Als u slechts tijd hebt voor één Stewartboek, neem dan zeker het journalistiek sterke werk van Slater.

In het kloeke Zoek (Business Contact, 304 blz., 27,50 euro) reconstrueert John Battelle, medeoprichter van Wired, het ontstaan en de evolutie van Google en andere zoekmachines. Niets voor u, want u bent geen nerd? Toch wel, Battelle heeft vooral oog voor het businessverhaal én voor de consequenties voor het zakendoen.

Nog een stevige aanrader komt van de Amerikaanse consultants David Dotlich, Peter Cairo en Stephen Rhinesmith. Het trio gaat in Head, Heart & Guts (Jossey-Bass, 234 blz., 26,22 euro) na hoe succesvolle ondernemingen hun topmanagers kneden. Hun advies illustreren ze met case- studies van onder meer Johnson & John- son, het moederbedrijf van Janssen Pharmaceutica. Een interessante verkenning – en niet alleen voor hr-managers.

Luc De Decker

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content