Voor de eeuwigheid

De Porsche 911 blijft een begrip in de autowereld. Omdat de basislijn van de Duitse sportwagen tijdloos is. Misschien beseft u het niet, als u in uw 911 stapt of er eentje op straat ziet voorbij ronken, maar de 911 werd al in 1963 voorgesteld op het autosalon van Frankfurt. Sindsdien is het basisconcept zowat onveranderd gebleven, waarmee we niet alleen refereren aan die tijdloze lijn, maar evenzeer aan de keuze om de motor achterin te stoppen, en de architectuur van die mechaniek, een zescilinder boxer.

Dat basisontwerp werd bedacht door Ferdinand Alexander Porsche, oudste zoon van Ferry Porsche, die destijds het familiebedrijf leidde. Het motto van de toen 25-jarige jongeman was: design is geen mode, en daarom moet een goed product in de eerste plaats discreet zijn.

Sindsdien ging heel wat water onder de brug. In 1963 was Porsche een bedrijfje met duizend werknemers, vandaag komt het huis uit Zuffenhausen bij Stuttgart in het nieuws als overnemer van de grote Volkswagengroep. En de 911 is meer dan ooit een icoon.

Verreweg de meest bestuurdersvriendelijke versie in het onlangs opgefriste gamma (met alweer krachtiger en toch zuiniger motoren) is de Carrera 4. Met zijn vierwielaandrijving belichaamt hij op de meest ondubbelzinnige manier de grote deugd van Porsche: een machine die verschroeiend hard door de bocht kan, maar tegelijk een auto waarmee u des zondags in de stad om chocoladebroodjes rijdt. En als u al eens op een verkeerde plaats net iets te fors op het gas gaat, dan is er niet alleen de vierwielaandrijving om de auto binnen de schreef te houden, maar ook en vooral het zogenaamde PSM-systeem, een geheel van elektronische ingrepen die de auto in alle situaties stabiel houden. Het zorgt ervoor dat ook bestuurders met minder ervaring in snelle wagens veilig de hort op kunnen met deze Porsche. Want, laten we wel wezen: echte Porschefanaten hebben af en toe kritiek op de 911 omdat hij de moderniteit volgt (in de jaren negentig kwam waterkoeling in de plaats van luchtkoeling, en recentelijk werd de automatische transmissie met koppelomvormer al eens met de vinger gewezen), maar er zijn ook mensen die de 911 kopen omdat het gewoon een heerlijke sportwagen blijft. En vooral een goede auto is. Want dat is de zoveelste versie van de 911, en niet alleen de Carrera 4, zeer zeker.

+

Tijdloos concept

Te uitbundige prestaties voor hedendaags verkeer

Jo Bossuyt

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content