VOOR AMERIKAANSE STERREN

New York.

In 1980 reist Yves Kamioner met zijn hele hebben en houden, één volgepropte rugzak plus een opleiding edelsmeedkunst en 7 jaar stage bij Wolfers in Brussel en Chaumet in Parijs, naar de Verenigde Staten. Hij opteert voor Californië “omdat dat het verst van België ligt,” lacht de nu 41-jarige Kamioner, die wél nog vasthoudt aan z’n Belgische nationaliteit. Hij vindt onderdak bij een vriend en maakt voor een plaatstelijke kunstgalerij een aantal juwelen in zilver, “niet in goud, daar had ik toen geen geld voor”.

In ’82 trekt hij zijn stoute schoenen aan en stapt binnen bij Tiffany’s in New York met zijn ontwerpenmap onder de arm. “Wat was ik naïef,” lacht hij, “maar dat is wat een verhuis naar een vreemd land doet : het laat je toe geen vrees te hebben. Je zal door niemand bekritiseerd worden, want niemand kent je.”

Zijn vrees was ongegrond : de CEO van Tiffany’s vond Kamioners werk hoogstaand en gaf hem een contract voor het ontwerpen van juwelen. “Daarmee had ik een behoorlijk inkomen,” aldus Yves Kamioner. “Het waren de goede jaren tachtig. De prijzen voor designs lagen hoog ( nvdr. 800 dollar voor een ontwerp voor een klein juweel zoals een ring of oorbel, 1500 dollar voor een ontwerp voor een groter sierraad), veel hoger dan nu, en ik mocht zeer creatief tewerkgaan.” Over de jaren heen verkoopt Yves Kamioner een 700-tal ontwerpen aan het, inmiddels beurgenoteerde, New Yorkse juweliershuis. Tussendoor wint hij in ’87 met een zelf ontworpen én zelf geproduceerde diamanten broche de International De Beers Award.

Rond kerstmis ’96 komt er een einde aan de samenwerking met Tiffany’s. “Dat huis heeft voor mij veel deuren geopend, maar hun systeem, overigens toegepast door alle grote juwelierszaken, zint mij niet meer. Zij kopen op exclusieve basis de creativiteit in, dragen er de eigendomstitel van en zijn niet verplicht de ontwerpen ook in productie te brengen. Ik kan nu voort zonder hen. Het is de eerste én meteen de laatste keer geweest dat ik de credits van mijn werk uit handen heb gegeven.”

Intussen bouwt Yves Kamioner een eigen cliënteel uit, met daaronder een aantal ronkende namen als Steven Spielberg en Whoopi Goldberg. “Nog andere acteurs en actrices zijn klant, maar die staan me niet toe hun naam te vermelden. Dikwijls ken ik de opdrachtgever niet, want vele beroemdheden en begoede personen werken via agenten omwille van privacy en veiligheid.” De gemiddelde prijs van een exclusief Kamioner-juweel : 10.000 dollar.

NAAR MANHATTAN.

In ’96 besluit Yves Kamioner de westkust van de VS te ruilen voor de oostkust. Hij woont nu in een smaakvol appartement op Central Park South mét zicht op het park “Het adres is heel belangrijk in New York,” zegt hij fijntjes en heeft een werkstudio in Chelsea.

Yves Kamioner : “Ondanks de vermeende diversiteit zijn de mensen hier veel onpersoonlijker dan in Californië. In New York overheerst het snobisme de individuele geest, men koopt een juweel omdat iedereen zou weten waar het is gekocht en, natuurlijk, hoeveel het heeft gekost.” Individuele klanten vertegenwoordigen nu, voor het eerst in zijn carrière, de minderheid van zijn omzet. “Dit jaar staat de industrie in voor 90 % van mijn verkoop,” aldus Yves Kamioner. Het blijft echter gissen naar zijn omzet op jaarbasis. “Ik werk in persoonlijke naam. Indien het aantal contracten met ondernemingen blijft toenemen, richt ik volgend jaar een onderneming op.”

Begin ’97 sloot Kamioner een contract met het New Yorkse juweliersbedrijf Seiden Gang, dat zijn collecties in zo’n 1200 warenhuizen (zoals Neiman Marcus en Saks) in de States verkoopt. “Ik ontwerp en modelleer, zij produceren en verkopen,” aldus Yves Kamioner, die onverholen entoesiast is over de samenwerking. “Elk juweel dat gemaakt is op basis van mijn design draagt de naam Yves Kamioner. Op de advertenties staat Yves Kamioner for Seiden Gang.” Hij wordt niet betaald per ontwerp (42 in totaal), maar krijgt royality’s op elk verkocht juweel. Zo gingen er van een grote broche, verkoopprijs 6200 dollar, reeds meer dan 150 stuks over de toog. “Dit is een halfmiljoen-dollarcontract voor mij,” fluistert de Belg. Het contract loopt over 1 jaar, maar is volgend jaar vernieuwbaar.

Voorbije zomer tekende Kamioner een ander contract, iets minder prestigieus maar “zeker zo uitdagend”, dixit de landgenoot die er opdrachtgever voor een collectie van 22 stuks is Value

Vision dat in de VS, Duitsland en Zuid-Amerika alle mogelijke producten via tv verkoopt. Maximale waarde van één Kamioner-juweel : 200 dollar, waarop hij 15 % royalty’s verdient. Begin deze maand verscheen Yves Kamioner zoals Paul Newman dat doet met zijn voedingsproducten zelf op het scherm om zijn juwelen, omwonden met een mooi verhaal, aan te prijzen. “Nee”, lacht Yves Kamioner, “ik had nooit gedacht dat ik zoiets zou doen. Maar ik had ook nooit gedacht dat ik juwelen in Japan zou verkopen via postorder ( nvdr. via IEI). En dat doe ik nu al 5 jaar.”

YVES KAMIONER Belg in New York ontwerpt juwelen voor Steven Spielberg en Whoopi Goldberg.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content