Uitgebreid mee gereden en weten te waarderen, deze Zweed. We zijn trouwens geen alleenstaand geval: de Volvo S80 werd onlangs uitgeroepen tot Lease Car of the Year2006, een jaarlijkse verkiezing die wordt georganiseerd door ING Car Lease Belgium, topspeler op de Belgische leasingmarkt. Volgens de jury wist hij te overtuigen met zijn "discrete elegantie en rijplezier". We kunnen het alleen maar bevestigen.
...

Uitgebreid mee gereden en weten te waarderen, deze Zweed. We zijn trouwens geen alleenstaand geval: de Volvo S80 werd onlangs uitgeroepen tot Lease Car of the Year2006, een jaarlijkse verkiezing die wordt georganiseerd door ING Car Lease Belgium, topspeler op de Belgische leasingmarkt. Volgens de jury wist hij te overtuigen met zijn "discrete elegantie en rijplezier". We kunnen het alleen maar bevestigen. Elegantie is niet meteen een deugd die je bij Volvo verwacht. Zeer zeker bij de grotere modellen had de Zweedse constructeur lang een reputatie van oerdegelijkheid, maar niet altijd raffinement. Maar dat plaatje is nu met de S80 definitief omgekeerd. Het vlaggenschip in het berlinegamma van Volvo voelde tijdens de test op geen enkel moment zwaar of log aan. Zelfs veeleer speels en frivool, met altijd die rustgevende toon van degelijkheid. Volvo, dus. Of liever: de nieuwe Volvo. Want ook de Zweden moeten mee in deze tijden waarin auto's naar frivool en sexy moeten neigen. De S80, sinds zowat september op de Belgische markt, ziet er dus leniger en glooiender uit dan zijn voorganger. Compacter, ook. Maar schijn bedriegt ook hier: hij is breder en hoger dan de vorige S80. De binnenruimte achterin is dus nog altijd behoorlijk. En voorts is de indruk er eentje van typisch Scandinavisch design: ingetogen maar wel degelijk aanwezige luxe in deze topberline, en vooral ook zeer ergonomisch. Met tussen de voorste stoelen diezelfde hangende console die we al kennen van de V50 en V70. De rijhouding is perfect, en we genoten ook van het hoge geluidscomfort. Of zegge: geruisloosheid. Managers die uit het hogere gamma mogen kiezen, rijden ook wel graag auto. Vandaar; qua rijplezier word je hier op je wenken bediend. Veel preciezer en dynamischer dan zijn voorganger. Misschien moeten we daarin wel de hand van Ford gaan zoeken, de groep waartoe Volvo nu behoort. De S80 is namelijk gebouwd op hetzelfde platform als de nieuwe Ford Mondeo. En bij Ford maken ze de jongste jaren uitstekende chassis. De klassieke veiligheidsvoorzieningen (ABS, ESP, overal klapzakken) zijn uiteraard standaard, en op de optielijst staan andere systemen zoals een snelheidsregelaar die zich aan het verkeer aanpast. We reden met de 2.4D, de kleinste diesel, en durven gerust stellen dat zulks volstaat, met 163 pk (een vermogen dat andere constructeurs met een kleinere diesel halen...). Deze versie is dan ook meteen de goedkoopste: je haalt hem in huis of in je wagenpark voor 35.200 euro. Met zo'n prijskaartje zou Volvo wel eens zijn slag kunnen thuishalen. De Belgische importeur wil met deze nieuwe topberline gaan vissen in het vijvertje van de concurrentie. Als daar zijn: BMW, Audi en Mercedes. Op gebied van techniek, comfort en zelfs rijplezier is dat niet eens een boude ambitie. MOTOR: 2.4 liter vijfcilinder turbodiesel met common rail en deeltjesfilter. VERMOGEN: 163 pk (120 kW) bij 4000 omwentelingen per minuut (opm), maximaal koppel van 340 Nm bij 1750 tot 2750 opm. PRESTATIES: topsnelheid 210 km/u, van 0 naar 100 km/u in 9,5s. TESTVERBRUIK: 7,5 liter voor 100 km. BASISPRIJS: 35.200 euro. MILIEU: euro 4. Vlekkeloze afwerking. PPP Indruk van degelijkheid. PPP 2400 cc is kleinste diesel - Jo Bossuyt