Tijdens een proefrit (1500 km) met de S60 D5 waren wij vooral onder de indruk van de grote trekkracht van deze motor, die is uitgerust met de jongste generatie Bosch common-railtechnologie. De D5 levert zelfs meer trekkracht dan de sterkste vijfcilinder benzinemotor uit Volvo's personenautoreeks: de turbodiesel van 163 pk produceert 340 Nm bij 1750 toeren, terwijl de T5-benzi...

Tijdens een proefrit (1500 km) met de S60 D5 waren wij vooral onder de indruk van de grote trekkracht van deze motor, die is uitgerust met de jongste generatie Bosch common-railtechnologie. De D5 levert zelfs meer trekkracht dan de sterkste vijfcilinder benzinemotor uit Volvo's personenautoreeks: de turbodiesel van 163 pk produceert 340 Nm bij 1750 toeren, terwijl de T5-benzinemotor van 250 pk het moet stellen met een maximaal koppel van 320 Nm bij 2400 toeren. Die grote trekkracht _ al aanwezig vanaf een laag toerental _ resulteert in een soepel, sportief, zuinig, aangenaam en comfortabel rijgedrag. Eigenschappen die u ook terugvindt bij de S80 D5, de exclusieve zaken- en reisberline. De S60 D5 wordt momenteel geleverd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Eind dit jaar komt ook de vijftrapsautomaat van het merk _ een aanrader _ in combinatie met de D5-motor op de markt.Naast de D5-turbodiesel kan de S60 ook worden geleverd met vijfcilinder benzinemotoren van 140 pk (vanaf 25.200 euro of 1.016.565 frank), 163 pk (vanaf 26.700 euro of 1.077.075 frank), 170 pk (dezelfde instapprijs als de 163 pk), 200 pk (vanaf 29.700 euro of 1.198.095 frank) en 250 pk (vanaf 33.100 of 1.335.251 frank). Uitschieter in het S60-gamma is de LPG Bi Fuel-versie, met een prijskaartje vanaf 27.700 of 1.117.415 frank. De S60 is een sedan met een elegant, sportief koetswerkdesign dat expliciet knipoogt naar Volvo's topmodel, de S80. Ook uit het zorgvuldig afgewerkte interieur blijkt duidelijk de link met de S80. De S60 is in alle opzichten een discrete, mooie en hedendaags ogende wagen. Hij is standaard uitgerust met de modernste veiligheidsitems: zes airbags, ABS met EBD(Electronic Brakeforce Distribution) en tractiecontrole, 3-puntsgordels en gordelspanners op vijf zitplaatsen, elektrisch bedienbare ruiten, airco, in de hoogte verstelbare zetels met verstelbare lendensteun voorin, een axiaal en in de hoogte verstelbaar stuur, een centrale armsteun voor- en achterin en een uitstekend audiosysteem. Patrick op de BeeckVolgende week: de nieuwste scooters.