Een omzet van liefst 5,2 miljard euro. Met die olympische prestatie prijkt de NV Volvo Cars onbedreigd op nummer één in de lijst van grootste omzetmakers in 2011 in de provincie Oost-Vlaanderen. Het nummer twee, Barry Callebaut, geraakt niet aan de helft.
...

Een omzet van liefst 5,2 miljard euro. Met die olympische prestatie prijkt de NV Volvo Cars onbedreigd op nummer één in de lijst van grootste omzetmakers in 2011 in de provincie Oost-Vlaanderen. Het nummer twee, Barry Callebaut, geraakt niet aan de helft. De fabriek in Gent, de grootste van de twee die Volvo Car Group heeft, liet 266.529 auto's van de band rollen in 2011. Dat waren er bijna 20 procent meer dan in 2010. Het vorige recordjaar was 2005, met 258.000 wagens. De fabriek dankte het succes vooral aan de modellen XC60 (38% van de productie) en S60 (28%). De XC60 is een middelgrote comfortabele terreinwagen en boekt al jaren veel meer succes dan verhoopt. Die tendens zette bovendien door in 2012, met nog eens een verkoop van 106.000 stuks. De grote gangmakers voor het succes in 2011 waren Noord-Amerika (19%van de verkoop) en China. De nieuwe wereldmacht sprong meteen van de zevende naar de tweede plaats, met 12,1 procent van de verkoop. Ook België leverde een meer dan behoorlijke prestatie, met 5 procent. En het enthousiasme bij de 4485 voltijdse werknemers en 1000 uitzendkrachten kon niet op na het grandioze 2011. "We verwachten dat we in 2012 meer auto's bouwen dan in het recordjaar 2011." Dat meldde het verslag van de raad van bestuur nog op 10 mei 2012. Maar in de tweede jaarhelft verdwenen de recordberichten. Volvo Cars Gent eindigde 2012 met tien dagen economische werkloosheid. Het contract van 300 tijdelijke werkkrachten werd niet verlengd. De productie klokte af op 258.071 wagens. Een daling met 3,2 procent, maar dus nog altijd beter dan het vorige recordjaar 2005. Niet alleen de terugval op de Europese automarkt, goed voor de helft van de verkoop, verklaart de daling. Vorig jaar stopte Volvo ook met de productie van het kleinste model C30, en de grotere wagens S40 en V50. Die modellen werden vervangen door Volvo V40 en Volvo V40 Cross Country, vorig jaar goed voor 35.000 stuks. De verkoop van die concurrent van Mercedes A, BMW 1 of Audi A3 loopt goed. Dit jaar wordt een verkoop van 100.000 exemplaren verwacht. Die stopzetting van de drie oude en intrede van twee nieuwe modellen, gekoppeld aan blijvende onzekerheid op de Europese automarkt, leiden tot nog eens enkele dagen economische werkloosheid. Maar in de tweede helft van 2013 zou dat van de baan zijn. Volvo geeft de S60 en XC60 een facelift. Dat zou de verkoop weer aanzwengelen, en dus wordt verwacht dat de fabriek in de tweede jaarhelft op volle toeren draait. Zeker als dan ook de verkoop van de nieuwe V40 volop loopt. Al zal dat grotendeels afhangen van de Europese markt, die het specifieke doelwit is van het nieuwe model. Gent verwacht een productie van 250.000 wagens in 2013. Geen record, maar ook geen recept voor een nakende crisis.WOLFGANG RIEPL